Wat is Persbericht?

Wat is een persbericht?

Een persbericht is een officiële verklaring of aankondiging die wordt verspreid naar journalisten, redacties en nieuwsmedia met als doel nieuwsfeiten, evenementen, productlanceringen of andere relevante informatie bekend te maken aan het grote publiek. Het wordt gebruikt door bedrijven, organisaties, overheidsinstellingen en individuen om aandacht te genereren voor specifieke gebeurtenissen of ontwikkelingen.

Wat neem je erin op?

Het persbericht bevat meestal belangrijke informatie, zoals de datum, de naam van de organisatie, een pakkende titel, een inleidende alinea met een samenvatting van het nieuws, gevolgd door meer gedetailleerde informatie en citaten van betrokkenen. Het wordt vaak vergezeld van relevante afbeeldingen, video’s of links naar je website en meer informatie.

Doelgericht schrijven

Het doel van een persbericht is om de aandacht van journalisten en redacteuren te trekken. Dat doe je zodat zij het nieuws kunnen oppakken en verspreiden via verschillende mediakanalen. Denk bijvoorbeeld aan kanalen zoals kranten, tijdschriften, televisie, radio en online platforms. Je kunt het ook gebruiken om de reputatie van een organisatie te verbeteren. Daarnaast kun je hiermee het publiek te informeren over belangrijke ontwikkelingen en relaties met stakeholders te versterken.

Let op de structuur van je persbericht

Het schrijven van een effectief persbericht vereist duidelijke communicatie, relevantie en nieuwswaarde. Het is belangrijk om de doelgroep en de gewenste resultaten in gedachten te houden bij het opstellen van de inhoud en de stijl van het persbericht. Door sterke koppen, een heldere structuur en beknopte taal te gebruiken, kunnen organisaties hun boodschap effectief overbrengen. Daarmee vergroot je de kans dat de media jouw bericht oppikken en verspreiden.

Blijf op de hoogte via onze socials

Al onze begrippen