Wat is Conversie-optimalisatie CRO?

Tijdens het proces van conversie-optimalisatie verbeter je de prestaties van je website of app. Je vraagt je tijdens dit proces voortdurend af of je doelgroep zonder problemen door jouw website kan navigeren. De gebruikerservaring speelt een grote rol bij CRO. Het is een complex proces dat strategie, analyse, en testen vereist. Maar met de juiste aanpak kan het aanzienlijk invloed hebben op de winstgevendheid van je bedrijf.

Wat is conversie-optimalisatie?

Conversie-optimalisatie, ook wel Conversion Rate Optimization (CRO) genoemd, is een verbeteringsproces van de gebruikerservaring op een website of app om het percentage van bezoekers dat een gewenste actie voltooit te verhogen. Als een bezoeker een gewenste actie uitvoert, zoals product bestellen in je webshop of het inschrijven voor de nieuwsbrief, dan heet dat een conversie. De conversieratio is het percentage bezoekers dat een actie voltooit. Er zijn verschillende elementen die bijdragen aan de conversieratio. Denk bijvoorbeeld aan het webdesign, de laadsnelheid van je website of app, de gebruiksvriendelijkheid, de kwaliteit van de content, call-to-actions, en nog veel meer.

Waarom is conversie-optimalisatie belangrijk?

Het optimaliseren van conversie is cruciaal omdat het direct verband houdt met de winstgevendheid van je bedrijf. Hoe hoger de conversieratio, hoe meer omzet je bedrijf kan genereren zonder extra kosten te maken voor marketing of acquisitie. Een goede gebruikerservaring is essentieel voor conversie. Als je website gemakkelijk te navigeren is en duidelijke en overtuigende call-to-action knoppen, kan dat een groot verschil maken in de conversieratio.

Het proces van conversie-optimalisatie

Allereerst is het van belang om te weten wie je doelgroep is, diepgaander dan alleen ‘iedereen die ons product wil kopen’ en hoe deze groep mensen zich op je website gedraagt. Als je dit weet kun je website of app hierop aanpassen om de gewenste acties zo makkelijk mogelijk te maken. Het proces van conversie-optimalisatie bestaat uit verschillende fasen:

  1. Analyse van de huidige prestaties
  2. Identificatie van problemen en kansen
  3. Het formuleren en testen van hypothesen
  4. Implementatie van effectieve strategieën

Blijf op de hoogte via onze socials

Al onze begrippen