Merkbekendheid
Wat is merkbekendheid?
Merkbekendheid, ook bekend als merkherkenning, is de mate waarin consumenten bekend zijn met de kenmerken of het imago van een bepaald merk. Het gaat erom hoe herkenbaar en zichtbaar een merk is in de gedachten van de doelgroep. Merkbekendheid speelt een grote rol in marketing- en communicatiestrategieën, omdat het een van de eerste stappen is in het proces van klantbesluitvorming.
Wanneer een merk een hoge mate van bekendheid heeft, betekent dit dat consumenten het makkelijk kunnen herkennen en zich het merk herinneren, vaak zelfs zonder directe blootstelling aan reclame-uitingen. Dit niveau van bekendheid kan leiden tot een grotere klantloyaliteit en voorkeur, omdat consumenten vaak kiezen voor merken die ze kennen en vertrouwen.
Langdurige klantrelaties
Het opbouwen van merkbekendheid is een belangrijke doelstelling voor veel bedrijven, omdat het de basis legt voor de ontwikkeling van langdurige klantrelaties. Dit wordt bereikt door consistente en doeltreffende marketinginspanningen, zoals reclame, public relations, sociale media strategieën en branding. Een sterk merk met hoge merkbekendheid heeft vaak een aanzienlijk concurrentievoordeel in de markt.
Online marketing begrippenlijst
- A/B-test
- AB-test
- Above The Fold
- Account based marketing
- Acquisitie
- Ad auction
- Ad extensions
- Ad Rank
- Adaptive Design
- adaptive of responsive design
- Advertorial
- Affiliate marketing
- Ahrefs
- AI
- ai overview google
- AI-technologie-verbeteren-Gemini
- AIDA-model
- Algoritme
- Alt tag
- Alt-text
- AMP
- Anchor link
- Anchor tag/text
- API
- Audience targeting
- AVG
- Caching
- Canonical tag
- CAPTCHA
- Chatbot
- ChatGPT
- ChatGPT-OpenAI
- CMS
- Commissie
- Concurrentieanalyse
- Content
- Content Syndication
- Contentsilo
- Contentstrategie
- Conversational marketing
- Conversie
- conversie optimalisatie voor bedrijven
- conversie-funnel-i
- Conversie-optimalisatie CRO
- Conversieratio
- Cookies
- Copywriting
- CPA / CPC / CPL / CPM / CPS / CPV
- Crawlen
- CRM
- Cross-linking
- Cross-linking
- CSS
- CTA (call to action)
- CTR
- Customer journey
- Customer Lifetime Value (CLV)
- Gastblog
- Gebruiksvriendelijkheid
- Geo-targeting
- Gesponsorde link
- Google Ads
- google ads op smartphone
- Google Ads Smart Bidding
- Google algoritme
- Google Analytics (GA)
- Google Gemini
- Google Hummingbird update
- Google Mijn Bedrijf (GMB)
- Google Panda update
- Google Penguin update
- Google Posts
- Google Sandbox
- Google Search Console
- Google Shopping
- Google Tag Manager (GTM)
- Google Trends
- Google Updates
- Grey Hat SEO
- Guest blogging

