Conversie optimalisatie (CRO)

Wil je ervoor zorgen dat je zoveel mogelijk rendement uit je website haalt? Dan is het belangrijk dat jouw bezoekers acties ondernemen op jouw website. Dit noemen we conversies. Wanneer weinig bezoekers tot actie overgaan, heb je een laag conversiepercentage. Is dat momenteel het geval? Dan raden we conversie optimalisatie aan.

Vraag een gratis CRO-analyse aan

Ben je benieuwd hoe conversie optimalisatie jouw bedrijf kan helpen? Vraag dan een gratis analyse ter waarde van € 250,- bij ons aan. Onze conversie optimalisatie specialist voert een volledige CRO-analyse uit, zodat we je inzicht kunnen geven in de verbeterkansen op jouw website.

Daarnaast helpen we je om alles uit je data te halen. We bieden onze analyses gratis en vrijblijvend aan. Hierna kun je ervoor kiezen om een samenwerking met ons aan te gaan.

Wat is de gebruikerservaring op jou website?

Plan een afspraak in met een online marketing specialist. Binnen twee dagen weet je al welke stappen we samen moeten zetten.

“Neem contact met ons op voor het aanvragen van een brainstormsessie”

Wat is conversie optimalisatie?

Een bezoeker converteert als een bezoeker een actie onderneemt waar jij iets aan hebt. Dat kunnen bijvoorbeeld acties zijn zoals offertes aanvragen, producten aanschaffen, een service boeken, contact opnemen of inschrijven voor de nieuwsbrief. Wanneer we precies van een conversie spreken verschilt dus per situatie. De ene keer houdt dit contact opnemen in en een andere keer is dit het plaatsen van een bestelling.

Conversiepercentage optimaliseren

Niet alle bezoekers die jouw website bezoeken worden conversies. Het aantal bezoekers dat wel converteert kun je uitdrukken met een conversiepercentage. Door middel van conversie optimalisatie verbeteren we bepaalde onderdelen van de website, waardoor bezoekers eerder tot conversie overgaan.

Omdat we het aantal conversies vaak in een percentage uitdrukken, wordt conversie optimalisatie ook wel CRO genoemd. Dit staat voor Conversion Rate Optimization.

Door de CRO te optimaliseren, verhogen we dus het conversiepercentage. Stel dat een conversie voor jouw bedrijf een bestelling is, dan betekent een hoger conversiepercentage dat je met hetzelfde aantal bezoekers meer bestellingen ontvangt.

Onze conversie optimalisatie specialist maakt op basis van de CRO-analyse een plan van aanpak voor jouw website. De weg die jouw klanten afleggen nemen we onder de loep. Waar blijven klanten steken? Waar haken ze af? Hoe kunnen we de klantreis optimaliseren?

Vervolgens optimaliseren we de content, leesbaarheid en navigatie van je website. We kijken ook naar USP’s, call-to-action’s, reviews en de afbeeldingen. Kortom, we verbeteren ieder onderdeel van de website om de klantreis goed te laten verlopen en het gedrag van de bezoekers positief te beïnvloeden.

Hierbij gaan we ook goed na hoe we de gebruikservaring kunnen verbeteren. En zullen we ook steeds testen wat voor resultaten onze aanpassingen hebben.

Acties zijn conversies

Jij wil dat jouw bezoekers bepaalde acties voltooien op jouw website. Al deze acties zijn conversies. Er zijn ongelooflijk veel soorten conversies. Bovendien streven verschillende bedrijven naar verschillende soorten conversies. Dat kunnen acties zijn zoals:

  • Inschrijven voor de nieuwsbrief
  • Een e-book downloaden
  • Doorklikken naar de volgende pagina
  • Contact opnemen via mail
  • Een offerte aanvragen
  • Inplannen van een afspraak
  • Producten aan een verlanglijstje toevoegen
  • Afrekenen van producten

Conversies bepalen hoe succesvol jouw bedrijf online is, het zijn dus doelen. Iedere pagina op jouw website heeft zo’n doel en via CRO zorg je ervoor dat dit doel vaker wordt behaald.

De weg naar succes

Micro conversies zijn conversies die een kleine bijdrage leveren aan het succes van jouw online marketingcampagne. Dit kan bijvoorbeeld het bezoeken van een specifieke pagina zijn (met jouw prijslijst of het boekingssysteem). Doorgaans doorlopen bezoekers een aantal kleinere stappen (meerdere microconversies), voordat ze een macro conversie uitvoeren.

Macro conversies zijn conversies die vaak écht iets opleveren. Deze acties hebben veel invloed op het slagen van jouw digitale marketingcampagne. Bij macro conversies moet je bijvoorbeeld denken aan een online aankoop of het aanvragen van een offerte. Macro conversies hebben meer impact en dus een grotere waarde dan micro conversies.

Hoe doen wij conversie optimalisatie?

Data verzamelen en testen. Dat zijn de twee onderdelen waar wij ons op focussen bij conversie optimalisatie. We verzamelen data en maken gebruik van Google Analytics om zowel micro als macro conversies meetbaar te maken. Ondertussen brengen we verbeteringen aan op jouw website en voeren we testen uit met verschillende soorten pagina’s om te achterhalen waar bezoekers beter op reageren.

Multivariate en A/B testen

Er zijn allerlei manieren om testen uit te voeren. Bijvoorbeeld door middel van A/B testen, waarbij je bijvoorbeeld bezoekersgroep A de ene boodschap laat zien en bezoekersgroep B de andere. De boodschap die de meeste conversies oplevert nemen we daarna in gebruik.

Een andere mogelijkheid is multivariate testen. Webpagina’s bestaan uit heel veel kleine onderdelen. Hierin kun je oneindig aanpassingen aanbrengen en variëren met verschillende combinaties. Bij multivariate testing achterhaal je welke combinatie de beste resultaten oplevert.

Ons CRO-stappenplan is onderdeel van de groeistrategie. De eerste stap van ons conversie optimalisatie plan is het vastleggen van de doelstellingen. Als we duidelijk meetbare doelen hebben gesteld volgen daarna stap 2 t/m stap 6. Vanaf dit punt is het eigenlijk een circulair plan, want uit de testevaluatie krijgen we weer nieuwe data en op dat moment begint het proces opnieuw vanaf stap 2.

  1. Doelen vaststellen

  2. Data analyseren
  3. Inzichten verzamelen
  4. Verbeterpunten categoriseren
  5. Acties prioriteren
  6. Tests evalueren

Veelgestelde vragen

CRO staat voor Conversion Rate Optimization en heeft als doel om meer bezoekers op een website om te zetten naar klanten of leads. Door middel van het optimaliseren van de website, de inhoud en het ontwerp, wordt getracht om de bezoekerservaring te verbeteren en het aantal conversies te verhogen. Het mooie aan CRO is dat het niet alleen kan leiden tot meer omzet en klanten, maar ook kan bijdragen aan een betere gebruikerservaring. Door bijvoorbeeld de navigatie te vereenvoudigen, de laadsnelheid te verbeteren of het gebruik van call-to-actions te optimaliseren, kan de websitebezoeker sneller en gemakkelijker vinden wat hij of zij zoekt.

Conversie optimalisatie is een geweldige manier om de prestaties van jouw online bedrijf te verbeteren. Door het optimaliseren van jouw website of app kan je meer klanten aantrekken en beter aan jouw doelen voldoen. Dit kan bijvoorbeeld betekenen dat je meer producten verkoopt, meer leads genereert, of meer gebruikers aantrekt. Door conversie optimalisatie toe te passen, kan je jouw website of app verbeteren op basis van data en inzichten. Door middel van A/B-testen en andere experimenten kan je verschillende variaties van jouw website of app testen om te zien welke variant het beste presteert. Op basis van de resultaten van deze tests kan je vervolgens beslissingen nemen om de gebruikerservaring te verbeteren en de conversie te verhogen.

Conversie optimalisatie gaat niet altijd om grote veranderingen. Soms kunnen kleine aanpassingen zoals het wijzigen van de kleur van een knop, het aanpassen van de call-to-action tekst of het verbeteren van de laadsnelheid van een pagina al aanzienlijke verbeteringen opleveren. Ook mobiele optimalisatie is cruciaal in conversie optimalisatie. Ervoor zorgen dat je website goed werkt op mobiele apparaten zal de gebruikerservaring verbeteren en de conversieratio verhogen. Het is belangrijk om continu te testen en te experimenteren om deze snelle winsten te ontdekken.

Onze partners & certificaten

Wij werken samen met de de volgende online platforms. Samen houden we de kwaliteit hoog en zorgen we voor een meer dan up-to-date kennis.

rocket marketing

Over ons

Waarom kiezen ondernemende bedrijven voor Rocket Marketing?

Rocket Marketing bestaat uit een team van specialisten met veel passie en een zeer strategische denkwijze.

Wij beschikken over de juiste kennis om jouw bedrijf te helpen groeien. Bij Rocket Marketing zijn we altijd bezig met het bedenken en uitwerken van nieuwe online marketingstrategieën.

We zwemmen enigszins tegen de stroom in, pakken kansen die anderen laten liggen. Hoe wij te werk gaan, leggen we je graag uit, want we houden van transparantie en openheid van zaken. Jouw doelstellingen zetten we om in een online marketingplan en dit plan voeren we vervolgens stap voor stap uit. Op deze manier ontzorgen we je volledig en krijg je grip op online marketing en je doelen.