Home » Conversie optimalisatie (CRO) » Google Analytics
Google Analytics
Op het internet valt vrijwel alles te meten en Google Analytics is een manier om dat te doen. Zo is het aantal interacties van bezoekers op jouw website goed meetbaar. Daarnaast kun je zien hoeveel geld je uitgeeft aan online advertenties, maar ook hoeveel geld je verliest en dus ook welk rendement je behaald. Rocket Marketing maakt onoverzichtelijke data overzichtelijk. Hoe? Door jouw data in een helder overzicht te rapporteren, want data-gedreven beslissingen leveren aanzienlijk meer winst op.
Let op! Per 1 juli 2023 stopt Google met Universal Analytics, er komt dus vanaf dat moment geen data meer op binnen. De opvolger voor dataverwerking is al enige tijd in beeld: Google Analytics 4. Ben jij al overgegaan op GA4 of moet je de overstap nog maken? Ontdek wat de gevolgen zijn van deze overgang.
De Google Analytics review aanvragen
Het opvragen van de analyse kan erg gemakkelijk. Goed om te weten is ook dat de analyse normaliter € 250,- waard is en wij hem gratis aan jou geven. Maar liefst 86% van de bedrijven die door ons geanalyseerd worden loopt omzet mis. Kortom, de kans is groot dat er nog een hoop interessante mogelijkheden voor jouw onderneming zijn.
Hoe kunnen wij de review gratis aanbieden
De review kost zoals gezegd normaliter dus € 250,- en wij bieden deze gratis aan. De vraag is echter: hoe is het mogelijk dat wij dit gratis aan kunnen bieden? De reden dat dit kan is omdat wij vervolgens een voorstel aan jou doen. Wij gaan graag voor jou aan de slag met het optimaliseren van de campagne. Dit is uiteraard vrijblijvend en je zit dus nergens aan vast.
Meten is weten, onoverzichtelijke data overzichtelijk maken?
Plan een afspraak in met een online marketing specialist. Binnen twee dagen weet je al welke stappen we samen moeten zetten.
“Neem contact met ons op voor het aanvragen van een brainstormsessie”
Statistieken vertellen veel
Google Analytics is belangrijk en dit is niet voor niets het geval. Wanneer je hiermee aan de slag gaat kan je gebruikmaken van een hoop interessante gegevens. Statistieken zeggen veel over een website.
Op basis hiervan is het mogelijk om tot verbeterpunten te komen. Wanneer wij voor jou aan de slag gaan met web analytics, dan kijken we naar verschillende punten. Zo kijken we onder andere naar het bereik en het verkeer van je website.
Hoe veel unieke bezoekers zijn er en hoe vaak keren deze terug? Hoe is men op jouw website terechtgekomen en welke pagina komen zij binnen? Wanneer wij met web analytics voor jou aan de slag gaan, dan maken wij gebruik van de tool Google Analytics.
Ben jij benieuwd naar welke kansen er voor jou zijn en wil je er alles aan doen om jouw website betere te laten renderen? Dan is het zeker aan te raden om aan de slag te gaan met Google Analytics en wij helpen jou hier graag bij.
Wanneer we aan de slag gaan met het schrijven van het meetplan bepalen we eerste wat we willen weten en welk doel we hebben. Het verzamelen van data is zeker een goed idee, echter is het zeer belangrijk om goed te filteren.
We hebben natuurlijk niks aan een flinke berg onbruikbare data. Juist daarom definiëren we in het meetplan welke data we gaan verzamelen en met welk platform we dit willen doen.
De volgende stap is het doorvoeren van technische wijzigingen in de website. Hierdoor is het mogelijk om vervolgens metingen te maken. Een mooi voorbeeld dat we je daarvan kunnen geven is Google Tag Manager.
Hiermee kunnen wij er namelijk voor zorgen dat additionele datalayers worden toegevoegd. Dit om vervolgens specifieke conversies en doelen te meten.
De platforms worden ingericht, dit om de data te verzamelen en vervolgens op de beste manier te verwerken. Een mooie manier om dit vervolgens te testen is met behulp van de real-time functionaliteit van Google Analytics. Wij zorgen ervoor dat dit zo goed mogelijk gebeurd.
Mocht je ervoor willen zorgen dat verschillende meetplatforms een gezamenlijk beeld vormen, dan behoort dit tot de mogelijkheden.
Analytics brengt bijvoorbeeld het aantal aanvragen in kaart, AdWords de kosten en je CRM rapporteert de waarde van het aantal aanvragen.
Wij zorgen ervoor dat al deze platforms aan elkaar gekoppeld worden, zo krijg je zeer bruikbare data!
Is alle data verzameld, gekoppeld, maar ook verwerkt? Dan is het tijd om de rapportages te ontwikkelen. We voorzien vervolgens in de databehoefte van bijvoorbeeld de marketingafdeling, het management of bijvoorbeeld investeerders.
Het maken van sterke rapportages is erg belangrijk, echter is dit slechts een deel van het totale proces. We kunnen u bijvoorbeeld ook helpen met bijvoorbeeld SEO, advertising, conversie optimalisatie en content marketing.
Wat is Google Analytics 4 (GA4)?
GA4 is de nieuwste versie van Google Analytics. Google komt met deze vernieuwde versie inclusief nieuwe meetmethoden, omdat Universal Analytics (GA3) niet meer voldoet aan de behoeften van gebruikers. In Universal Analytics was het bijvoorbeeld niet mogelijk om een bezoeker over alle platformen te volgen.


Overstappen
GA4 brengt heel wat veranderingen met zich mee. Zo is er gekozen voor een andere manier van meten, op basis van events in plaats van sessies. Door deze nieuwe manier van meten is het nodig om zowel je manier van analyseren als je tag management te wijzigen. Vanaf 1 Juli 2023 wordt er geen data meer verzameld in de huidige Universal Analytics properties. Gebruik je Google Analytics 360? Dan stopt het verzamelen van data iets later, namelijk per 1 oktober 2023.
Het is hoe dan ook erg belangrijk om zo snel mogelijk volledig over te gaan op GA4. De oude data uit je huidige Google Analytics versie kun je namelijk niet meenemen. Hoe eerder je overstapt naar GA4, des te eerder je historische data begint op te bouwen. Deze data heb je nodig omdat je hiermee context geeft aan de huidige resultaten. Daarnaast is het fijn om vast aan de nieuwe omgeving te wennen, voor je helemaal (onvoorbereid) over moet.
Verschillen tussen GA4 & Universal Analytics
Kwaliteit van websitebezoekers meten
GA4 legt de focus op de kwaliteit van de websitebezoekers in plaats van de kwantiteit. Het gaat dus niet meer om hoeveel bezoekers, maar om de acties van bezoekers op je website. GA4 is namelijk een event-driven datamodel, wat inhoudt dat er op basis van events wordt gemeten. Bij events moet je denken aan scrollen door een pagina, klikken op een button of een video bekijken. Hoewel je deze informatie al kon verzamelen met Google Tag Manager, verandert dit in van GA4.
Klantreis volgen
Een ander belangrijk verschil is dat de data van jouw website en mobile app (als je die hebt) samen komen in in één GA4 property. Deze versie van Google Analytics gebruikt meerdere methoden om te identificeren in welke fase van de klantreis de bezoeker zich bevindt. Daardoor krijg je de klantreis (customer journey) beter in beeld. Meer inzicht in de klantreis betekent ook dat je er meer invloed op kunt uitoefenen.
Privacy en andere verschillen
Verder is staan het beter naleven van de AVG-richtlijnen (ook wel bekend als de Europese GDPR) en het beschermen van persoonsgegevens centraal in GA4. Zo worden IP-adressen niet meer standaard opgeslagen en kunnen gebruikers een gegevensverwijderingsverzoek indienen. Daarnaast maakt Analytics 4 gebruik van machine learning, waarmee het automatische inzichten genereert over gebruikersgedrag en conversies.
Onze partners & certificaten
Wij werken samen met de de volgende online platforms. Samen houden we de kwaliteit hoog en zorgen we voor een meer dan up-to-date kennis.













Over ons
Waarom kiezen ondernemende bedrijven voor Rocket Marketing?
- Full service online marketingbureau
- Een écht transparante samenwerking
- Direct contact met online marketing specialisten
- No nonsense cultuur
- Groeistrategie op maat
Rocket Marketing bestaat uit een team van specialisten met veel passie en een zeer strategische denkwijze.
Wij beschikken over de juiste kennis om jouw bedrijf te helpen groeien. Bij Rocket Marketing zijn we altijd bezig met het bedenken en uitwerken van nieuwe online marketingstrategieën.
We zwemmen enigszins tegen de stroom in, pakken kansen die anderen laten liggen. Hoe wij te werk gaan, leggen we je graag uit, want we houden van transparantie en openheid van zaken. Jouw doelstellingen zetten we om in een online marketingplan en dit plan voeren we vervolgens stap voor stap uit. Op deze manier ontzorgen we je volledig en krijg je grip op online marketing en je doelen.