Technische SEO

Technische SEO is als de fundering van een huis, een onmisbaar onderdeel. Is je website technisch niet in orde, dan zullen andere vormen van zoekmachine optimalisatie ook minder effect hebben.

Bij Rocket Marketing hebben we een brede kennis en jarenlange ervaring met technische SEO. Wij helpen je dan ook graag bij het verbeteren van je website op technisch gebied. Overigens helpen we je ook graag op andere gebieden.

Vraag een gratis technische SEO review aan

Bij Rocket Marketing gaan we graag voor je aan de slag met een gratis SEO review ter waarde van € 250,-. Door eerst een review uit te laten voeren weet jij hoe het ervoor staat en krijgen wij een goed beeld van eventuele technische problemen die de groei van je website beperken.

Op basis van de gratis technische SEO analyse laten we je zien hoe we jouw website voor je kunnen optimaliseren. Of je dit daadwerkelijk aan ons overlaat, is je eigen keuze. Er zitten dus geen verborgen kosten aan de analyse vast, deze is geheel vrijblijvend.

Meer relevante bezoekers op je website?

Plan een afspraak in met een online marketing specialist. Binnen twee dagen weet je al welke stappen we samen moeten zetten.

“Neem contact met ons op voor het aanvragen van een brainstormsessie”

Waarom is technische SEO zo belangrijk?

Bij technische zoekmachine optimalisatie verbeter je de processen en systemen waarop jouw website draait, van het CMS tot de code. Je ziet weinig van de processen en techniek terug in het uiterlijk van de site, maar het speelt wel een grote rol voor je ranking in de zoekmachines.

Technische SEO is essentieel omdat het de basis vormt waarop zoekmachines je site beoordelen. Het zorgt ervoor dat je website snel, toegankelijk en gemakkelijk te begrijpen is voor zoekmachines. Een sterke technische SEO betekent dat zoekmachines je site efficiënt kunnen crawlen en indexeren. Dit verhoogt de kans dat je pagina’s hoog verschijnen in de zoekresultaten en dat is dan weer belangrijk voor jouw zichtbaarheid en het aantrekken van verkeer (potentiële klanten).

Bovendien verbetert technische SEO de gebruikerservaring. Een snelle laadtijd, een veilige verbinding en een responsive design zijn allemaal factoren die bezoekers tevreden stellen en hen aanmoedigen langer op je site te blijven. Dit zijn ook signalen voor zoekmachines dat je website van hoge kwaliteit is, wat weer bijdraagt aan een betere ranking.

In essentie zorgt technische SEO ervoor dat zowel gebruikers als zoekmachines het maximale uit je website kunnen halen, wat de algehele online prestaties van je bedrijf ten goede komt.

Veelgestelde vragen

Technische SEO verwijst naar de optimalisatie van de technische aspecten van je website om de zoekmachinevriendelijkheid te verbeteren. Hieronder valt onder andere het optimaliseren van de websitestructuur, het verbeteren van de laadsnelheid, het gebruik van juiste HTML-codering, het optimaliseren van meta-tags en het zorgen voor een goede indexeerbaarheid door zoekmachines.

Alles over technische SEO

Als je de technische SEO aan ons toevertrouwt, starten we met een grondige analyse. We toetsen hoe goed jouw website technisch gezien voldoet aan de normen van zoekmachines zoals Google en Bing. Eventuele technische tekortkomingen die een optimale ranking in de weg staan, worden door ons gedetecteerd en overzichtelijk gemaakt. Onze specialisten in technische SEO nemen de website onder de loep, gebruikmakend van een checklist die consequent wordt geactualiseerd na elke significante update van Google.

Ook interne links bepalen de structuur van je website. Als deze links naar een onjuiste pagina leiden of als een pagina niet langer bestaat, werkt dat nadelig voor je SEO. Tijdens een technische SEO-analyse nemen we de interne linkstructuur zorgvuldig onder de loep op zoek naar fouten. We doen dit door de statuscodes van elke pagina te verifiëren. Verder controleren we het robots.txt-bestand om eventuele onvolkomenheden in de linkstructuur op te sporen.

Een website heeft altijd een URL-structuur. Het is voor technische SEO van belang dat iedere pagina is voorzien van een duidelijke en goed leesbare URL. De URL mag niet te lang zijn en de URL’s moeten logisch zijn toegewezen. Je kunt iedere URL zo eenvoudig terugleiden naar de hoofdcategorie. Dat geldt zeker voor content die verspreidt is over verschillende pagina’s, zogenoemde gepagineerde content. De URL bevat in dit geval meestal ook een paginanummer.

Schone, goed gestructureerde URL’s die relevante trefwoorden bevatten, verbeteren de crawlbaarheid en zijn voordeliger voor de gebruikerservaring. Ook is het belangrijk om een duidelijke hiërarchie en navigatiestructuur te hebben, wat helpt bij het begrijpelijk maken van de website voor zowel gebruikers als zoekmachines.

Vroeger was een website die geoptimaliseerd was voor mobiele apparaten een teken van moderniteit, maar nu is het een absolute vereiste. Mobiele apparaten worden nu zelfs vaker gebruikt voor zoekopdrachten dan desktopcomputers. Zoekmachines, met mobiele gebruikers als een kernsegment, hebben deze trend erkend. Daarom hanteert Google nu een ‘mobile-first’ indexering. Dit benadrukt het belang van een goed functionerende mobiele website.

Een andere cruciale factor is de mobielvriendelijkheid van een website. Met de opkomst van mobiel internetgebruik, bestraffen zoekmachines websites die niet geoptimaliseerd zijn voor mobiele apparaten. Responsive design en een mobielvriendelijke navigatie zijn essentieel om zowel gebruikers als zoekmachines tevreden te stellen. Bij Rocket Marketing bouwen we websites met een mobielvriendelijk ontwerp.

De laadsnelheid van je website speelt eveneens een rol in hoe Google je website rankt. Deze snelheid kunnen we meten met tools zoals PageSpeed Insights. Het gaat hierbij niet alleen om de algehele snelheid, maar ook om de laadtijd van individuele pagina’s. Een vlottere website wordt door zoekmachines beloond met een hogere zichtbaarheid. Snelle websites bieden bovendien een betere gebruikerservaring, wat essentieel is om bezoekers langer vast te houden en de bounce rate te verlagen. Een snelle website is dus niet alleen gunstig voor je ranking, maar ook voor de tevredenheid van je gebruikers!

In de zoekresultaten vind je soms stukjes informatie die opvallen tussen de zoekresultaten. Deze stukjes noemen we rich snippets. Door middel van structured data kunnen we ervoor zorgen dat ook rich snippets van jouw website in de zoekresultaten vertoond worden. We kunnen deze rich snippets creëren in de backend van je website of met Google Tag Manager.

Google Search Console is één van de tools die we gebruiken om technische problemen in de website te detecteren. Daar kunnen we een document met alle pagina’s van de website uploaden, een XML sitemap. Zo gaan we na of de juiste pagina’s door Google worden geïndexeerd. Google Search Console is echter uitgebreider dan dat en geeft ook foutmeldingen aan. Zo kunnen we technische problemen snel opsporen én oplossen.

Met behulp van Google Analytics houden we in de gaten hoe makkelijk je doelgroep de website kan vinden. We checken hoe je er aan het begin van het proces voorstaat, zodat verbetering en groei goed zichtbaar zijn.

Zodra de technische SEO van de website voltooid is, kunnen we ook nog de overige onderdelen van SEO oppakken. Zo kunnen we bijvoorbeeld de content op je website aanvullen of optimaliseren. Daarnaast kunnen we de meta descriptions optimaliseren en jouw online autoriteit verbeteren met behulp van linkbuilding. Al deze onderdelen van SEO dragen bij aan een betere vindbaarheid.

Onze partners & certificaten

Wij werken samen met de de volgende online platforms. Samen houden we de kwaliteit hoog en zorgen we voor een meer dan up-to-date kennis.

Online marketing

Over ons

Waarom kiezen ondernemende bedrijven voor Rocket Marketing?

Rocket Marketing bestaat uit een team van specialisten met veel passie en een zeer strategische denkwijze.

Wij beschikken over de juiste kennis om jouw bedrijf te helpen groeien. Bij Rocket Marketing zijn we altijd bezig met het bedenken en uitwerken van nieuwe online marketingstrategieën.

We zwemmen enigszins tegen de stroom in, pakken kansen die anderen laten liggen. Hoe wij te werk gaan, leggen we je graag uit, want we houden van transparantie en openheid van zaken. Jouw doelstellingen zetten we om in een online marketingplan en dit plan voeren we vervolgens stap voor stap uit. Op deze manier ontzorgen we je volledig en krijg je grip op online marketing en je doelen.