On-page SEO

On-page SEO is het optimaliseren van je website. Factoren die we kunnen optimaliseren zijn de content, interne links, paginatitels en afbeeldingen. Ook de metagegevens komen bij on-page SEO aan bod. Door al deze factoren te optimaliseren, verbetert je positie in de organische zoekresultaten.

Vraag jouw gratis on-page SEO analyse aan

Ben jij benieuwd hoeveel optimalisatie jouw website nog kan gebruiken? Wij voeren graag een gratis analyse ter waarde van € 250,- voor je uit. Deze analyse is kosteloos en vrijblijvend. Vaak blijkt uit de resultaten van de analyse dat er nog een hoop moet gebeuren en dat je bedrijf dus omzet misloopt.

We bieden de SEO analyse gratis aan, zodat we je kunnen laten zien hoe we met jouw SEO campagne aan de slag gaan als je ons inschakelt. Je bent vrij in je keuze en kunt dus ook besluiten om zelf met de resultaten van de analyse aan de slag te gaan. Veel bedrijven kiezen er echter voor om on-page SEO uit te besteden.

Meer relevante bezoekers op je website?

Plan een afspraak in met een online marketing specialist. Binnen twee dagen weet je al welke stappen we samen moeten zetten.

“Neem contact met ons op voor het aanvragen van een brainstormsessie”

Wat is on-page SEO?

En waarom het een goede investering is

On-page SEO omvat een reeks technieken die toegepast worden om de vindbaarheid van een website in zoekmachines te verbeteren. Met on-page SEO trek je dus meer bezoekers naar je website.

SEO stelt je in staat om heel doelgericht je doelgroep te benaderen. Het grootste deel van het websiteverkeer is vaak afkomstig uit zoekmachines. Met een grondig zoekwoordenonderzoek bepaal je op welke termen de pagina moet ranken.

Bij Rocket Marketing voeren we altijd een grondige analyse uit voordat we de website optimaliseren, zodat we precies weten hoe we de website het beste kunnen afstemmen op je doelgroep.

Google richtlijnen

Google richt zich onder meer op:

  • de algehele gebruikerservaring bij een eerste bezoek aan een webpagina;
  • de inhoud van de pagina (en of deze aansluit bij de zoekvraag);
  • de interactie van gebruikers met de inhoud (hoeveel tijd besteden ze op de pagina? Verlaten ze deze direct? Dit geeft Google inzicht in de relevantie van de pagina);
  • de betrouwbaarheid en authenticiteit van de pagina (oftewel: originele content en een hoge autoriteit).

Alles over on-page SEO

Er zijn verschillende on-page SEO factoren die invloed hebben op je ranking in de zoekmachines. Hieronder noemen we een aantal belangrijke factoren in willekeurige volgorde:

  • Content
  • Title tags
  • Interne en externe links
  • Image alt-tags
  • Header tags
  • Structured data
  • SEO vriendelijke URL’s

Voor een succesvolle on-page SEO strategie is het belangrijk dat de bovenstaande factoren geoptimaliseerd worden. Google heeft richtlijnen opgesteld waaraan on-page SEO moeten voldoen om goed zichtbaar te zijn in de zoekmachine. Een goede SEO strategie houdt rekening met deze richtlijnen. Ook wij zullen jouw website optimaliseren aan de hand van die richtlijnen als je ons inschakelt. We willen immers dat je site zo goed mogelijk presteert.

Je kunt content als een los onderdeel van Search Engine Optimization zien. De content moet duidelijk en relevant zijn voor de gebruiker.

Voor Google is dit een zeer belangrijke factor. Daarnaast leidt goede content ook tot meer conversies.

De meta title en meta description zijn de stukjes tekst die iemand in de zoekmachines ziet. Deze moeten goed geoptimaliseerd zijn, zodat een potentiële klant eerder de neiging heeft om op jouw website te klikken.

De meta title en description hebben een maximale lengte. Wanneer de meta tags langer zijn, zijn ze niet volledig te zien in de zoekresultaten.

Wanneer de meta’s worden afgekapt, zal een gebruiker van Google minder snel op de website klikken. Wordt er weinig op een zoekresultaat geklikt, dan zal het algoritme van Google daar ook uit concluderen dat de pagina minder relevant is en zal je ranking dus afnemen.

Daarom zijn de meta tags zeer belangrijk voor je ranking.

Zoekmachines maken gebruik van crawlers om het internet te scannen. Headings met HTML-tags zorgen ervoor dat de bot goed kan beoordelen waar een pagina over gaat.

Ook voor de leesbaarheid van een pagina is het goed om een duidelijke indeling met headings te hebben.

Door afbeeldingen en video’s van alt-tags te voorzien, wordt het crawlen eenvoudiger. Daarom is het voor on-page SEO belangrijk om afbeeldingen en video’s relevante alt-tags te geven.

Interne links zijn verwijzingen van de ene naar de andere pagina op één domein. Alle interne links samen zorgen ervoor dat Google een goed beeld krijgt van de structuur van de website.

Zo kan Google beoordelen welke pagina’s het belangrijkst zijn. We noemen het optimaliseren van de linkstructuur ook wel intern linkbuilden, en ook dit kun je aan onze specialisten overlaten.

De URL begint met de domeinnaam en eindigt met een slug. Tussen de domeinnaam en de slug bevindt zich een /-teken. Google zal ook de slug van je website analyseren.

Daarom is het ook belangrijk dat de URL’s op je website zoekmachinevriendelijk zijn. Wij helpen je ook graag bij dit onderdeel van on-page SEO.

Structured data, of gestructureerde gegevens, gebruik je voor on-page SEO om zoekmachines duidelijke signalen te geven over de inhoud van je pagina. Dit doe je door specifieke code toe te voegen aan de HTML van je website, die de zoekmachine helpt te begrijpen wat er op de pagina staat. Deze gestructureerde data helpt zoekmachines zoals Google om informatie te categoriseren en indexeren, wat de zichtbaarheid in de zoekresultaten kan verbeteren.

Door bijvoorbeeld schema markup te gebruiken, een veelgebruikte methode van structured data, kun je de zoekmachine vertellen dat bepaalde tekst een productnaam is, een review rating of een evenement met datum en tijd. Dit kan resulteren in zogenaamde ‘rich snippets’, die opvallen in de zoekresultaten en gebruikers direct meer informatie geven, zoals sterrenbeoordelingen, prijzen of de tijd van een evenement.

Het correct toepassen van structured data kan je on-page SEO dus aanzienlijk versterken door de relevantie en de rijkheid van je pagina’s in de zoekresultaten te verbeteren. Dit kan op zijn beurt weer leiden tot een hogere doorklikratio (CTR) en potentieel meer verkeer naar je website.

Veelgestelde vragen

On-page SEO, of on-site SEO, is een onderdeel van website optimalisatie. Deze vorm van SEO betreft de aanpassing van individuele webpagina’s om hoger te ranken in zoekmachines en meer relevant verkeer te genereren. De term “on-page” verwijst naar de content en HTML-broncode van een pagina die kunnen worden geoptimaliseerd. On-page SEO gaat dus over alle aspecten die je op een eigen website kunt beheersen.

Met off-page SEO richt je je op activiteiten buiten je website om, om de positie van je website in zoekresultaten te verbeteren. Denk bijvoorbeeld aan externe factoren zoals het verkrijgen van backlinks, het opbouwen van je online reputatie en het vergroten van je merkbekendheid op andere platforms.

Onze partners & certificaten

Wij werken samen met de de volgende online platforms. Samen houden we de kwaliteit hoog en zorgen we voor een meer dan up-to-date kennis.

Online marketing

Over ons

Waarom kiezen ondernemende bedrijven voor Rocket Marketing?

Rocket Marketing bestaat uit een team van specialisten met veel passie en een zeer strategische denkwijze.

Wij beschikken over de juiste kennis om jouw bedrijf te helpen groeien. Bij Rocket Marketing zijn we altijd bezig met het bedenken en uitwerken van nieuwe online marketingstrategieën.

We zwemmen enigszins tegen de stroom in, pakken kansen die anderen laten liggen. Hoe wij te werk gaan, leggen we je graag uit, want we houden van transparantie en openheid van zaken. Jouw doelstellingen zetten we om in een online marketingplan en dit plan voeren we vervolgens stap voor stap uit. Op deze manier ontzorgen we je volledig en krijg je grip op online marketing en je doelen.