Zoekwoordenonderzoek doen: tools en tips

Zelf onderzoek doen met gratis SEO tools

Wil je beter vindbaar zijn online? Dan is zoekwoordenonderzoek een cruciale eerste stap. Je wilt namelijk weten waar jouw doelgroep op zoekt, toch? Door zoektermen te onderzoeken kun jij zelf de SEO-strategie van jouw bedrijf verbeteren. In dit artikel lees je hoe je zelf onderzoek doet met behulp van goede gratis SEO tools.

Wat is zoekwoordenonderzoek?

Het doel van zoekwoordenonderzoek doen is inzicht krijgen in de woorden en zoektermen die relevant zijn voor jouw bedrijf. Stel je gaat online op zoek naar de beste plek om je kapotte laptop te laten repareren in Utrecht, dan typ je in de zoekbalk van Google zoiets als ‘laptop reparatie Utrecht’ of ‘laptop laten maken Utrecht.’ Je gebruikt deze termen om informatie over reparatiediensten te krijgen. Als bedrijf wil je de woorden en termen identificeren waar jouw doelgroep op het internet gebruik van maakt tijdens hun zoektocht naar de informatie, producten of diensten. Zodra je hier een goed beeld van hebt ga je jouw website optimaliseren op basis van deze woorden, om zo jouw online aanwezigheid te versterken.

Hoe je zoekmachineoptimalisatie toepast lees je in ons artikel over wat SEO is en hoe het werkt.

Gratis SEO tools voor zoekwoordenonderzoek

Er zijn tal van SEO tools beschikbaar die je gratis kunt gebruiken voor het uitvoeren van zoekwoordenonderzoek. Hieronder vind je een paar handige gratis SEO tools waarmee je aan de slag kunt:

1. Google Zoekwoordplanner

De Google Zoekwoordplanner is een populaire gratis SEO tools voor zoekwoordenonderzoek. Om hier gebruik van te maken heb je echter wel een Google Ads account nodig. Met de Zoekwoordplanner zoek je naar woorden of woordgroepen die betrekking hebben op je producten of diensten. Je ziet meteen hoe vaak de woorden in Google worden ingetypt en de tool biedt ook suggesties voor gerelateerde zoekwoorden en zoektermen.

Google zoekwoordplanner gebruiken om onderzoek te doen

2. Ubersuggest

Ubersuggest is een gratis SEO tool waarin je zoektermen analyseert. Hiervoor heb je geen account nodig. Overigens biedt Ubersuggest ook suggesties voor gerelateerde woorden en woordgroepen. In de tool kun je voor ieder zoekwoord informatie terugvinden over het zoekvolume, concurrentie en de kosten per klik. Deze tool maakt gebruik van de data uit de Google Zoekwoordplanner.

Zoekwoordenonderzoek doen naar laptop reparatie met ubersuggest

3. AnswerThePublic

AnswerThePublic geeft je inzicht in de vragen die jouw doelgroep stelt over een bepaald zoekwoord. Jij typt het zoekwoord in, vervolgens genereert AnswerThePublic een ‘word cloud’ met alle gestelde vragen omtrent jouw woord en auto-aanvullingen uit zoekmachines zoals Google. Met deze gratis tool kun je nieuwe ideeën opdoen en content onderwerpen zoeken voor jouw website.

answerthepublic maakt een 'word cloud' met aan jouw zoekterm gerelateerde vragen

4. Yoast Suggest

Voluit heet deze gratis zoekwoordenonderzoekstool de Yoast Google suggest expander, en zoals de naam al suggereert zet je deze tool in om nieuwe ideeën op te doen voor long tail zoekwoorden. Een zoekterm kan uit één of twee woorden bestaan, bij long tail zoekwoorden richt je je op termen die uit drie of meer woorden bestaan. Denk aan het verschil tussen de zoekopdracht ‘laptop reparatie’ en de zoekopdracht ‘spoed laptop reparatie Utrecht.’ Zoals je ziet geldt: hoe langer de staart, des te specifieker de zoekopdracht. Yoast Suggest vult het ingevoerde zoekwoord aan zoals Google zoekwoordsuggesties geeft tijdens het intikken in de zoekbalk.

zoekwoordenonderzoek doen met yoast suggest

Hoe kun je zoekwoordenonderzoek doen?

Nu je een idee hebt over de beschikbare gratis SEO tools voor zoekwoordenonderzoek, is het tijd om er zelf mee aan de slag te gaan. Volg de stap-voor-stap instructies en ontdek hoe jij jouw website kunt verrijken.

Stap 1: stel je doelgroep vast

Voordat je woorden gaat onderzoeken en analyseren, is het belangrijk om je doelgroep goed in beeld te hebben. Wie vallen in jouw doelgroep en wat zijn hun interesses en behoeften? Door je doelgroep te analyseren kun je hen beter begrijpen, en daarmee ook hun zoekgedrag. Zo kom je erachter welke zoektermen relevant zijn voor hen.

Stap 2: gebruik een SEO tool

Met jouw doelgroep voor ogen kun je in de SEO tool duiken om zoekwoorden te onderzoeken en te analyseren. Gebruik een van de genoemde gratis SEO tools of kies voor een ander (betaald) programma. In de tool tik je zoekwoorden in die relevant zijn voor jouw bedrijf, vervolgens gebruik je de gegevens en suggesties uit de tool om je lijst met zoekwoorden aan te vullen en bij te schaven. We raden je aan om je te richten op woorden met een relatief hoog zoekvolume en lage concurrentie. Als de concurrentie te sterk is zal het lastig worden om op de eerste pagina in Google te verschijnen.

Stap 3: analyseer de zoekwoorden

Nu je een lijst met zoekwoorden hebt samengesteld, ga je deze analyseren. Pik de woorden en woordgroepen uit de lijst die voor jouw bedrijf het relevantst zijn, hierop ga je de inhoud van je website optimaliseren. Houd er rekening mee dat je een zoekwoord niet te vaak laat terugkomen op één pagina, dit wordt keyword stuffing genoemd en daar rekenen zoekmachines je op af.

Stap 4: gebruik de zoekwoorden

Aan de hand van je zoekwoordenlijst ga je aan de slag met de inhoud van je site. Gebruik de relevante zoektermen in verschillende onderdelen van je webpagina’s, zoals de titels, metabeschrijvingen, headers, bodyteksten en alt-teksten voor afbeeldingen. Let wel op, je wilt absoluut voorkomen dat het gebruik van zoekwoorden ten koste gaat van de kwaliteit je website. Creëer daarom waardevolle content, dat wil zeggen, content waar je doelgroep iets aan heeft. Varieer met verschillende termen, gebruik synoniemen en schrijf goedlopende zinnen.

Zie je het niet zitten om hier zelf mee aan de slag te moeten gaan? Vraag een gratis zoekwoordenanalyse bij ons aan voor jouw website.

Hulp nodig bij je zoekwoordenonderzoek of contentcreatie?

Zoektermen onderzoeken is een essentieel onderdeel voor het optimaliseren van de online vindbaarheid van je website. Je kunt dit doen zelf, geheel gratis. Onderzoek relevante termen, stel een zoekwoordenlijst samen en gebruik deze lijst om jouw website te verbeteren. Voer je deze stappen goed uit, dan trek je meer bezoekers en zal jouw bedrijf groeien. Heb je vragen over zoekwoordenonderzoek, SEO of andere onderdelen van online marketing? Neem gerust contact met ons op, we helpen je graag.

Daag jij ons uit voor je volgende project?