Vroeger deed men alle aankopen op de markt. Van levensmiddelen tot alledaagse gebruiksvoorwerpen en alles daartussenin. Tegenwoordig worden markten nog steeds goed bezocht, maar dat is niet meer de enige plek waar we naartoe gaan om onze aankopen te doen. Of toch wel? In de afgelopen jaren zijn online marketplaces enorm populair geworden. Wij leggen je in dit artikel graag uit hoe dat werkt en wat jij ermee kunt.
Inhoud
Wat zijn online marketplaces?
Online marketplaces zijn een type e-commerce platform waar bedrijven hun producten of diensten aan hun klanten aanbieden. Een belangrijk kenmerk van online marketplaces is dat klanten hun aankopen direct op de website kunnen voltooien. Hierin zijn verschillende dingen mogelijk:
- De klanten doen hun aankopen direct van het bedrijf, zonder de tussenkomst van een derde partij.
- De klanten doen hun aankopen bij een derde partij, maar de aankoop wordt verzorgd door de verkopende partij.
- De klanten doen hun aankopen bij een derde partij, deze verzorgt de aankoop ook.
Populariteit
Amazon en eBay zijn voorbeelden van online marketplaces die over de hele wereld al jarenlang enorm populair zijn. Tegenwoordig bestaan er echter steeds meer online marketplaces waar bedrijven hun producten en diensten kunnen verkopen.
Dat is logisch. De populariteit van online marketplaces stijgt namelijk gestaag. Europese bedrijven realiseren maar liefst 59% van hun verkopen via online marketplaces. Een van de belangrijkste redenen dat online marktplaatsen zo razend populair zijn, is omdat ze de grootste variëteit aan producten aanbieden. Zo kun je op dit soort marktplaatsen alles vinden wat je maar zoekt. Van sportartikelen tot boeken en van gereedschap tot juwelen. Alles is op één plek te vinden.
Een andere reden die de populariteit van marketplaces verklaart, is dat er ook veel gespecialiseerde marketplaces zijn. Zo wordt het ineens heel gemakkelijk om bijvoorbeeld een vakantieverblijf te boeken. Het gemak van online marketplaces is hoe dan ook wat ze zo populair maakt. Online marketplaces zijn volgens ons een fantastische aanvulling op jouw online strategie voor als je jouw producten online aanbiedt. Er zijn veel mogelijkheden en kanten waarmee je met online marketplaces op kunt.
Niche marketplaces
Naast het bestaan van algemene marketplaces, waar je alles kunt kopen wat je hart maar begeert, bestaan er ook niche online marketplaces. Dat zijn marketplaces waar je een bepaald soort product kunt vinden.
Denk hierbij bijvoorbeeld aan Etsy, waar je handgemaakte producten kunt vinden. Of aan Zalando, waarin je zoveel kleding kunt shoppen als je maar wil. Je kunt hier ook denken aan Booking.com of Airbnb. Hoewel dit soort online marketplaces in minder groten getale aanwezig zijn dan de algemene marktplaatsen, zijn ook deze niche online marktplaatsen in opkomst.
Vijf voordelen van online marketplaces
Het gebruikmaken van online marketplaces kent verschillende voordelen. We benoemden natuurlijk al dat Amazon de sales van bedrijven verhoogt. Maar er is meer!
- Snellere verkoop: Een van de grootste voordelen van online marketplaces is dat de verkoop van je producten of diensten sneller geregeld is dan je je waarschijnlijk realiseert. Doordat de online marketplaces jou als het ware tentoonstellen op hun platform, hebben je klanten directe toegang tot hetgeen jij te bieden hebt.
- Een gevestigd platform: Een ander voordeel van online marketplaces is dat je op deze manier gebruikmaakt van een bestaand platform. Veel van deze platformen bieden voordelige manieren van marketing aan en tal van verkoopmogelijkheden. Doordat dit soort platformen vaak welbekend en betrouwbaar zijn, zijn je klanten sneller geneigd om hun aankoop te voltooien.
- Grote klantenbestanden: Wie eenmaal het gemak van online marketplaces heeft ontdekt als consument, keert gegarandeerd terug. Zéker als ze een positieve winkelervaring hebben opgedaan. Dat betekent dat je, wanneer je gebruikmaakt van online marketplaces, gelijk gebruikmaakt van een enorm klantenbestand – en daar hoefde je niets voor te doen.
- Werk uit handen geven: Gebruikmaken van online marketplaces brengt het voordeel met zich mee dat je er minder werk aan hebt dan wanneer je alles zelf zou aanbieden. Wanneer de klant een bestelling geplaatst heeft, verzorgt het platform de verzending en de verwerking van de bestelling.
- Vergroot je zichtbaarheid: Wanneer het op marketing aankomt, zijn er talloze manieren om je bedrijf bekend te maken onder je publiek. Eén van die manieren is door gebruik te maken van online marketplaces.
Marketplaces zijn een vorm van marketing die vaak over het hoofd gezien wordt. Het is dan wel geen kant-en-klare strategie, maar het helpt zeker om je bedrijf bekender te maken zonder dat je daar extra kosten aan hebt.
Met behulp van marketplaces vergroot je daarom gemakkelijk je zichtbaarheid. Wel is het zo dat adverteren op marketplaces steeds populairder wordt. Bij sommige marketplaces is het zelfs nodig, als je wilt dat jouw producten goed zichtbaar zijn. In dit soort gevallen is het goed om te bedenken hoe de advertentiekosten bij online marketplaces opwegen tegen advertentiekosten elders.
Hoe jij als retailer/reseller online marketplaces kunt gebruiken
Het kan zijn dat je dit artikel leest, omdat je hebt besloten dat je aan de slag wilt met online marketplaces. Dat snappen we! We vertellen je dan ook graag waar je rekening mee moet houden als je met online marketplaces aan de slag wilt gaan.
Als je nog niet overstag bent, is het misschien nog interessant om te weten dat maar liefst 72% van de online consumenten hun zoektocht naar een product begint op een online marketplace. Het kan dus wel degelijk rendabel zijn om je producten op een (of meerdere) marketplace(s) aan te bieden. Voordat je daadwerkelijk aan de slag gaat met een online marketplace, is het handig om over verschillende zaken na te denken. Volgens ons is het in ieder geval belangrijk om te weten welke markt je wilt bereiken, welke investering jij moet doen voor de marketplace en wat jouw doel is met de keuze.
Internationale markt
Het is belangrijk om te bedenken welke weg je in wilt slaan voor je webshop. Richt je je alleen op Nederlandse klanten of breid je je horizon liever uit en kies je voor de internationale weg?
In het laatste geval zijn internationale online marktplaatsen absoluut de moeite waard om te onderzoeken. Het geeft je bovendien de mogelijkheid om een grote groep mensen te bereiken, zonder dat je je hele webshop aan hoeft te passen.
Commissie
Ook is het goed om te weten dat verkopen via online marketplaces niet gratis is. Het is afhankelijk van de marketplace welke tarieven eraan hangen.
Bedrijven moeten betalen om gebruik te kunnen maken van online marketplaces. Wil je bijvoorbeeld via Amazon verkopen, dan betaal je een bedrag van $39.99 per maand. Je kunt dan zoveel verkopen als je wilt.
In sommige gevallen betaal je per product dat je verkoopt. Andere marketplaces kiezen er liever voor om een abonnementssysteem te gebruiken.
Van twee walletjes eten
Het hoeft natuurlijk niet zo te zijn dat je producten en diensten alleen maar te vinden zijn op online marketplaces. Veel ondernemers kiezen ervoor om hun producten en diensten aan te bieden op een online marketplace naast hun eigen webshop.
Er zijn speciale apps en plug-ins om je webshop (en daarmee voorraden) te integreren met verschillende online marktplaatsen. Zo verkoop je nooit per ongeluk iets dat niet voorradig is en heb je alles overzichtelijk op één plek.
Aan de slag
Wanneer je voor jezelf eenmaal de keuze hebt gemaakt om met marketplaces aan de slag te gaan, wil je natuurlijk wel weten hoe je dit het beste kunt verwezenlijken. Het is niet ingewikkeld om je producten op online marketplaces te verkopen, je moet alleen even weten welke stappen je moet zetten.
We gaan er voor het gemak vanuit dat je als retailer/reseller je eigen webshop hebt en dat je als aanvulling op deze webshop gebruik wilt maken van online marketplaces. Dat is namelijk de realiteit van de meeste verkopers op online marketplaces.
Je koppelt in deze stap je productaanbod aan de online marketplace van je keuze. Zonder dat je die marketplace dagelijks in de gaten hoeft te houden, komen de bestellingen vanzelf terug naar je webshop.
Afhankelijk van jouw e-commerce site en van welke online marketplace je gebruikt, kies je de geschikte plug-in om je productaanbod te koppelen.
Wanneer je ervoor kiest om te adverteren op marketplaces, is het wel aan te raden om deze advertenties regelmatig bij te houden. Zo kun je deze gemakkelijk bijsturen indien nodig.
De verschillende vormen van online marketplaces
Er zijn dus verschillende online marketplaces en dat maakt dat er een hoop keuze is voor jouw bedrijf om gebruik te maken van dit soort platformen. We zetten hieronder de populairste online marketplaces op een rij, zodat je een beeld krijgt van welk soort online marktplaats goed bij jou past.
Amazon
Wereldwijd is Amazon misschien wel het allerbekendste e-commerce platform. Met 196 miljoen maandelijkse bezoekers is Amazon het grootste online marketplace dat er bestaat. Dat is niet zonder reden. Waar Amazon voor online shoppers natuurlijk een goudmijn aan verschillende producten is, is het platform ook gunstig voor bedrijven. Het platform boost de sales van hun verkopers gemiddeld met maar liefst 31 tot 51%! Waar Amazon wereldwijd de koploper is, wint hij het in ons land nog niet van het bekendere Bol.com. Amazon is daarom een extra interessante optie als je ervoor kiest om ook de internationale markt te betreden met je webshop!
eBay
Een andere welbekende speler is eBay. Dit was een van de eerste online marketplaces en staat net onder Amazon wanneer het aankomt op populariteit. Wat van eBay een unieke online marktplaats maakt, is dat het veilingen faciliteert en daarnaast wereldwijd online winkelen aanbiedt. Ooit was het, net als “onze” Marktplaats, een plek waar particulieren hun tweedehands spullen verkochten. Dat is nu niet meer zo. Bij eBay betaal je maandelijkse abonnementskosten van minimaal €19,50 per maand. Hiervoor mag je 400 producten te koop zetten. Daarnaast betaal je een commissie van 8,6% voor de meeste producten.
Facebook Marketplace
Iedereen met een Facebook-account is er vast wel eens (per ongeluk) op beland: de online marktplaats van Facebook. Je vindt er particulieren die hun spulletjes een tweede leven willen geven, maar het is ook een geschikte plek voor webshops met nieuwe artikelen om hun producten te verkopen. Goed gebruik van Facebook Marketplace wordt ondersteund door een effectieve manier van Facebook adverteren. De combinatie van het maken van efficiënte advertenties en het aanbieden van je producten op Facebook Marketplace, kan je webshop een enorme boost geven.
Om dit succesvol te kunnen doen, is het belangrijk dat je je webshop koppelt aan Facebook. Dit doe je bijvoorbeeld met behulp van Shopify. Je hoeft dan niet al je producten handmatig in Facebook Marketplace te zetten. Dit gebeurt automatisch.
Bol.com
Iedere Nederlander kent de geliefde wit-blauwe online winkel Bol.com wel. Het is de grootste online marketplace van Nederland en trekt dagelijks 2,4 miljoen bezoekers (!). Het feit dat deze bekende online marktplaats zo enorm veel bezoekers trekt, kan al reden genoeg zijn om je producten in de winkel te verkopen. Je moet bij Bol.com echter wel rekening houden met de bijkomende kosten.
Naast het feit dat je bij Bol.com commissie betaalt, betaal je namelijk ook zelf de verzendkosten. Hier dien je rekening mee te houden als je ervoor kiest om je producten te koop te zetten bij de online marktplaats.
Marktplaats
Marktplaats trekt dagelijks maar liefst 2,11 miljoen bezoekers. Daarmee staat deze online marktplaats helemaal niet ver verwijderd van haar concullega Bol.com. Wie nog steeds denkt dat Marktplaats enkel bedoeld is voor particulieren om oude of niet-gebruikte spullen te verkopen, heeft het mis. Marktplaats is ook een fantastische plek voor webshops om hun nieuwe producten te verkopen.
Naast het door iedere Nederlander bekende verkopersaccount op Marktplaats, kun je er ook een Marktplaats Zakelijk account aanmaken. Daarmee kun je op twee manieren advertenties plaatsen.
Met een Marktplaats Zakelijk account betaal je ofwel een vast bedrag per maand (van €19,95 of €49,95 per maand) of je betaalt per klik (vanaf €0,01 per klik). Wat de beste optie is, is geheel afhankelijk van jouw webshop.
Etsy
Creatieve webshops kunnen hun geluk niet op met de online marketplace Etsy. Etsy is een platform waar creatieve ondernemers handgemaakte items, vintage juweeltjes en andere creaties verkopen. Bij Etsy betaal je geen vaste maandelijkse kosten om je producten aan te mogen bieden. In plaats daarvan betaal je $0.20 per product dat je te koop zet en betaal je een commissie als de producten verkocht worden.
Etsy is een groeiend platform! Dat betekent dat er veel toekomstmogelijkheden zijn als je een webshop hebt waar je handgemaakte, unieke producten verkoopt. Dit betekent echter ook dat de concurrentie voor dit soort items in de toekomst zal groeien.
Fruugo
Fruugo is een Britse online marketplace waar je geen abonnementskosten betaalt. Het is een interessante optie voor internationale webshops. Bij Fruugo krijg je namelijk betaald in je eigen munteenheid. Je kunt daarentegen verkopen in 11 verschillende munteenheden. Je hoeft daar helemaal niets voor te doen, Fruugo regelt het allemaal.
Datzelfde geldt voor het vertalen van je productomschrijvingen. Fruugo verkoopt in maar liefst 45 landen en ook daarvoor hoef jij niets te doen. Dat doet Fruugo voor je!
Als je denkt dat Fruugo een minder populaire online marketplace is, heb je het mis. Het platform rekent zich rijk met wereldwijd maar liefst 25.2 miljoen actieve gebruikers!
Je betaalt bij Fruugo geen abonnementskosten. In plaats daarvan kun je rekenen op 15% commissie en transactiekosten.
Beslist.nl
Als je je toch meer op de Nederlandse markt wilt focussen, kan Beslist.nl nog een goede optie zijn naast Martkplaats en Bol.com. Maandelijks verwelkomt deze marketplace maar liefst 4.1 miljoen bezoekers. Beslist.nl is anders dan andere online marktplaatsen. Het is voornamelijk een site waarop prijzen, levertijden en reviews van producten vergeleken worden. Hierop bekijken bezoekers dus eerst of jouw producten wel de juiste match zijn, voordat ze overgaan op het doen van een aankoop.
Bij Beslist.nl betaal je geen abonnementskosten. Je betaalt wel transactiekosten en een commissie tussen de 3 en 15%.
Google Shopping
Een vergelijkbare optie met Beslist.nl. Voor degenen die meer internationaal willen gaan, is Google Shopping. Dit is de prijsvergelijker van Google.
Je kunt Google Shopping technisch ook wel zien als de online marketplace van Google. In plaats van dat de koop rond wordt gemaakt op Google Shopping, worden je bezoekers doorgestuurd naar je webshop.
Dit is ook meteen het grootste voordeel van Google Shopping. Doordat bezoekers rechtstreeks naar je webshop worden doorgestuurd, is het gemakkelijker om klantloyaliteit op te bouwen. De bezoeker bindt zich namelijk niet aan de marketplace, maar aan jou.
Je betaalt bij Google Shopping zoveel als je zelf wilt. Je kunt bijvoorbeeld gebruikmaken van gratis productvermeldingen en daarmee je producten een boost geven. Je kunt er ook voor kiezen om een grotere investering te doen, zodat je producten beter zichtbaar worden.
Zalando
Zalando is een online marketplace gericht op lifestyle en mode. Het is het grootste modeplatform van Europa.
In feite kun je Zalando een beetje vergelijken met Amazon. Zo kun je er zelf als webshop je producten verkopen en kunnen bezoekers er ook voor kiezen om rechtstreeks via Zalando in te slaan.
Verkopen bij Zalando is als fashion retailer een schot in de roos. De online marketplace heeft meer dan 50.4 miljoen gebruikers en is enorm bekend door heel Europa.
Bij Zalando betaal je maandelijkse abonnementskosten en een commissie van 5-25% per verkocht product. Het precieze bedrag is afhankelijk van welke producten je verkoopt.
Airbnb
Airbnb is een online marketplace gericht op het (ver)huren van tijdelijke woningen. Hier kun je zowel woonplekken als vakantieplekken vinden. Het succes van Airbnb wordt voornamelijk gekenmerkt door ‘unieke ervaringen’. In plaats van een verblijf in een gestandaardiseerd hotel, krijgen ze middels Airbnb een verblijf waar ze, als we de reviews mogen geloven, vaak nog lang aan terug zullen denken.
Als verhuurder betaal je bij Airbnb zo’n 3% aan servicekosten. Ook als huurder betaal je een percentage aan de online marketplace. Dit percentage verschilt tussen de 6 en 11% en is afhankelijk van de lengte van je verblijf.
Hoe jij je kunt onderscheiden in verschillende marketplaces
Als je er eenmaal voor kiest om gebruik te maken van online marketplaces, wil je er ook het meeste uithalen als mogelijk. Afhankelijk van welke marketplace je gebruikt, stijgt de concurrentie of is deze al volop aanwezig. Het is dus belangrijk dat je jezelf weet te onderscheiden.
Prijs
Je product kan nog zo fantastisch zijn, klanten kijken als een van de eerste dingen naar de prijs die jij biedt. Dat geldt des te meer wanneer er meerdere aanbieders zijn die hetzelfde (of een vergelijkbaar) product verkopen.
Voordat je je producten überhaupt online zet, is het daarom belangrijk om op onderzoek uit te gaan. Dit doe je door de marges per product in kaart te brengen. Op die manier kun je jezelf ervan verzekeren dat je altijd een winstgevend product hebt in meer of mindere mate.
Een manier om dit te doen, is om een repricer te gebruiken. Dit is een systeem dat automatisch jouw prijzen aanpast op basis van de markt. Daardoor blijf je altijd goedkoper dan concurrenten of is je prijs gelijk met die van anderen. Je kunt er bij dit systeem ook voor kiezen om een bepaalde marge in te stellen, zodat je niet onder jouw minimale prijs uitkomt.
Productbeschrijvingen
Als een van de vele webshops op een bekende online marketplace, wil je natuurlijk dat mensen jouw producten goed kunnen vinden. Een goede productbeschrijving kan daar enorm bij helpen.
Er is natuurlijk een aantal zaken die hoe dan ook in je productbeschrijving horen te staan. Denk hierbij aan de kleur, gewicht en prijs van je product. Een onderbelicht onderdeel van productbeschrijvingen is de titel die je gebruikt. Hierbij is het namelijk belangrijk om de juiste zoektermen te gebruiken – mensen moeten natuurlijk wel op jouw pagina terechtkomen.
Wanneer je eenmaal een productbeschrijving geschreven hebt, betekent het niet dat je die voor altijd zo moet laten staan. Integendeel. Het loont om je productbeschrijving regelmatig aan te passen, door hem uit te breiden met vernieuwde informatie over je producten. Lees hierover meer in ons artikel over overtuigend schrijven.
Ten slotte is het belangrijk, voor zowel consumenten als voor de software waarmee online marketplaces werken, dat je productbeschrijvingen afbeeldingen bevatten. Professionele foto’s van je producten, het liefst van verschillende aanzichten, verhogen de kwaliteit van je productbeschrijving enorm.
Reviews
Consumenten vertrouwen op aanbevelingen van anderen, ook wanneer ze degene die de aanbeveling doet niet kennen. Reviews kunnen je daarom enorm helpen bij het verkopen van je product op een online marketplace.
Een zee van positieve reviews is natuurlijk de droom van elke verkoper. Naast het feit dat het je helpt bij je positie in de marketplace, kan het de knoop doorhakken voor een twijfelende bezoeker. Wees echter niet meteen teleurgesteld als er af en toe een negatieve review tussen zit. Negatieve reviews laten zien dat je producten gekocht worden door echte mensen. Het is nou eenmaal zo dat niet iedereen hetzelfde product helemaal fantastisch vindt – om wat voor reden dan ook. Een tip om zoveel mogelijk positieve reviews te kunnen verzamelen voor je producten, is om eerlijk te zijn over je product in je productbeschrijving. Zorg ervoor dat de manier waarop jij je product beschrijft klopt met wat je klanten kunnen verwachten, zodat ze niet voor verrassingen komen te staan.
Een andere manier om je klanten tevreden achter te laten, is door hen de service te geven die je zelf ook zou willen ontvangen. Het is dus belangrijk om te weten waar je op moet letten wanneer het aankomt op klantenservice voor je producten.
Service
Goede klantenservice bestaat uit meerdere componenten. Als eerste is het belangrijk dat je als verkoper goed bereikbaar bent voor je klanten. Dit kan door middel van een e-mailadres, een telefoonnummer of misschien zelfs een chatbot. Klanten willen snel geholpen worden met hun vragen.
Tegenwoordig is het ook belangrijk om de levertijd van je producten in acht te nemen. Een korte levertijd wordt door steeds meer klanten hoog gewaardeerd. Hoe sneller jij je producten kunt leveren, hoe sneller je klanten het product in huis hebben, hoe sneller ze tevreden zijn.
Een goed voorbeeld van succes hierbij is de belofte “vandaag besteld, morgen in huis.” Wees je ervan bewust dat je klanten erop rekenen dat wat je zegt, klopt. Zorg er daarom voor dat je leveringssysteem op orde is en dat je de gemaakte beloftes omtrent levertijd waar kunt maken.
De groei van online marketplaces
Online marketplaces zijn hot en dat is niet zonder reden. Wereldwijd bestaat de online retailmarkt tegenwoordig voor 41% uit online marketplaces. En dat cijfer zal in de toekomst waarschijnlijk nog verder groeien.
Gebruiksgemak
Marketplaces hebben een enorme groei doorgemaakt en één van de redenen daarvoor is door het gebruiksgemak dat ze faciliteren. Als consument hoef je nog maar naar een plek te browsen om je boodschappenlijst af te werken. Een bestelling is zo geplaatst en je hoeft niet op meerdere webshops te wachten voordat alles binnen is.
Dit gaat in veel gevallen nog verder dan enkel het moment waarop de aankoop gedaan wordt. Veel online marketplaces bieden de keuze van achteraf betalen en geven persoonlijke advertenties voor hun klanten via e-mailmarketing. Op die manier wordt het voor de klanten nog gemakkelijker gemaakt om een volgende aankoop ook te voltooien bij de marketplace.
De groei van online marketplaces wordt gedeeltelijk ook verklaard door het gebruiksgemak wanneer het aankomt op communicatie. Bij veel online marketplaces is het zo dat het ontzettend gemakkelijk is om contact op te nemen met een medewerker, zij het via een chatbot, via WhatsApp of via een ander kanaal. Dit vergroot het vertrouwen van de klant en maakt de kans dat de klant terugkomt op basis van een goede service groter.
Waar online en offline marketplaces samenkomen
Een andere reden die de enorme groei van online marketplaces mede kan verklaren, is de manier waarop er een community wordt gebouwd. Dé manier om dat te doen, is door het aanbieden van offline events.
Mensen zoeken naar producten via verschillende kanalen, zowel online als offline. Bovendien is het offline gemakkelijker voor mensen om een gevoel te krijgen bij je producten.
Het is belangrijk om een offline event te organiseren op een plek waar veel mensen komen. Ook is het aangeraden om samen te werken met partners.
Tegen de tijd dat je offline event voorbij is, herinneren mensen zich jou. Door het gebruiksgemak van online marketplaces verlies jij ze niet meer uit het oog.
Naast offline events zijn er natuurlijk ook online marketplaces met fysieke winkels. Daar kunnen klanten vragen stellen, producten in het echt bekijken en eventueel ruilen. Een voorbeeld hiervan is Coolblue.
Dat laten de cijfers die hierover bekend zijn ook zien. Bedrijven die gebruikmaken van deze strategie, behouden gemiddeld 88% van hun klanten! Even ter vergelijking: bedrijven die deze strategie niet of slecht beheren, behouden ongeveer 34% van hun klanten.
De 8 nieuwste trends in online marketplaces
Als nieuwe gebruiker van online marketplaces is het goed om te weten welke kant de marketplace-trends opgaan tegenwoordig. Wij zetten de belangrijkste trends voor je op een rijtje.
- Niche: De grote speler Amazon is ooit begonnen als een niche online marketplace. Zij verkochten namelijk boeken en groeiden langzaamaan uit tot de populairste marketplace van de wereld.Datzelfde geldt vaak ook voor nieuwe marketplaces die opkomen. Zij starten doorgaans als niche en breiden eventueel later uit. Dat is niet zonder reden. Als een marketplace een specifieke wens vervult, zijn mensen sneller geneigd om de waarde van de online marketplace in te zien. Denk hierbij aan een online marketplace die zich richt op een specifieke doelgroep of die juist specifieke producten of diensten verkoopt.
- Kunstmatige intelligentie: We zien dat de trend van kunstmatige intelligentie zich op verschillende manieren uit. Een simpel voorbeeld van kunstmatige intelligentie in online marketplaces is het gebruik van een chatbot die reageert op specifieke vragen van klanten. Een vorm van kunstmatige intelligentie die steeds meer populariteit geniet, is data-analyse. Kwalitatief hoge kunstmatige intelligentie-algoritmes zullen zonder enige moeite gebruikersdata kunnen interpreteren. Op basis daarvan kunnen analyses en inzichten worden gemaakt die eerder niet bekend waren bij jou als ondernemer.
- Digitale assistent: Augmented Reality en voice search voor producten worden steeds populairder. Door deze manier van zoeken kunnen klanten makkelijk nieuwe producten zoeken.
- Augmented Reality (AR): AR kan klanten helpen visualiseren hoe het product waarnaar ze op zoek zijn eruit gaat zien in hun huis. Denk aan een online shopper die op zoek is naar een nieuwe bank. Met AR kan deze persoon precies zien hoe die in hun woonkamer zou staan. Daarmee wordt de kans op een succesvolle sale vergroot.Daar stopt het echter niet. AR heeft het potentieel om de klantenservice te verbeteren en daarmee het conversieratio van je webshop op online marketplaces te verhogen.Dat AR populair is, wordt ook bewezen. Maar liefst 62% van de online shoppers koopt liever hun producten op websites die AR aanbieden ten opzichte van websites die dat niet aanbieden.
- Voice search: Het gebruikmaken van een digitale assistent waarbij je niets anders hoeft te doen dan ertegen te praten, wordt steeds populairder. Klanten geven daarbij commando’s met hun stem en de digitale assistent doet de rest. Als webshop is het belangrijk om klaar te zijn voor dit soort manieren van online shoppen. Zorg ervoor dat je software ingesteld is om te kunnen omgaan met voice search, zodat je niet achterblijft in deze groeiende trend.
- Duurzaamheid: Duurzaamheid is een onderwerp dat door steeds meer consumenten belangrijk gevonden wordt. Het is zelfs zo dat de helft van de consumenten zelfs bereid is om meer te betalen voor een duurzaam product of service. Dat is een gegeven waar jij als ondernemer wat mee kunt. Zo kun je bijvoorbeeld veranderingen maken op het gebied van verpakkingen, efficiënte verzending en een duurzaam beleid ten aanzien van de producten die teruggestuurd worden.
- Adverteren: Adverteren op online marketplaces werkt anders dan bijvoorbeeld adverteren op Google Ads. Zo zijn organische resultaten bij online marketplaces niet altijd de eerste resultaten die je te zien krijgt als consument. In plaats daarvan zijn dat vaker de betaalde advertenties van webshops.Door betaalde advertenties bovenaan te zetten, verdienen online marketplaces natuurlijk extra aan de webshops die hun producten bij hen verkopen. Door het adverteren op marketplaces vergroot je als webshopeigenaar je zichtbaarheid en help je mee aan je organische ranking binnen een marketplace. Dit heeft als gevolg dat je beter gezien wordt door de consument en je producten dus sneller gekocht worden.
- Mobiele shopping: In de afgelopen jaren is het gebruik van mobiele shopping enorm gegroeid. Door het massale gebruik van mobiele telefoons is deze trend langzaamaan gegroeid. Het wordt verwacht dat het gebruik van mobiele shopping alleen nog maar toeneemt in de toekomst.Het is daarom belangrijk om de mobiele ervaring van je klanten te optimaliseren. Op deze manier ga je mee met de trend en blijft je webshop te allen tijde up-to-date met de veelgebruikte shopervaringen van klanten.
- Social media shopping: Hoe leuk online shoppen ook is, het is in elk opzicht anders dan offline shoppen. Natuurlijk is het een stuk makkelijker om online te winkelen, maar daarbij mis je het sociale aspect. Social media shopping brengt daar echter verandering in. Social media shopping is een manier van online shoppen die steeds populairder wordt. Dat is niet zonder reden. Social media wordt dagelijks door miljoenen mensen gebruikt. Daarnaast worden mensen, zoals we eerder al benoemden, beïnvloed door online reviews van anderen.Als je bedenkt dat millennials zo’n 5,7 uur per dag interactie aangaan met user-generated content, is een simpele rekensom zo gemaakt. Bedrijven doen het goed op social media en het sociale aspect ervan zorgt ervoor dat het een verkoopkanaal is dat steeds populairder wordt in gebruik. Het is verstandig om je social media shopping-strategie te versterken met het maken van advertenties. Denk daarbij bijvoorbeeld aan Instagram adverteren. Door het maken van geschikte social media advertenties, is de kans groot dat social media shopping ook voor jouw webshop winstgevend kan zijn.
- Grote spelers als voorbeeld: In dit artikel hebben we meerdere keren het voorbeeld van Amazon gebruikt. Wanneer het aankomt op trends, is Amazon ook een koploper.Amazon houdt, door middel van verschillende aanpassingen in hun advertentiemogelijkheden, zoveel mogelijk binnen hun eigen platform. Zo hoeven webshops die bij Amazon hun producten verkopen nergens anders meer heen om de perfecte marketingstrategie uit te kunnen voeren. Voor Amazon is dat gunstig, want daarmee behouden ze alle gebruikers eigenlijk op een plek. Dit is een trend waarvan verwacht wordt dat we die bij meer online marketplaces zullen zien.
Conclusie
Je weet nu alles over online marketplaces. We vatten voor jou de belangrijkste punten nog even samen.
In dit artikel leerde je:
- wat online marketplaces zijn
- hoe jij je kunt onderscheiden in online marketplaces
- hoe marketplaces zich ontwikkelen
Met deze kennis kun jij aan de slag om marketplaces toe te passen in jouw marketingplan. Kun je nog wat hulp gebruiken? Onze specialisten van Rocket Marketing helpen je graag verder!
We zijn heel benieuwd naar jouw mening. Met welke strategie uit dit artikel ga jij als eerste aan de slag? Misschien hebben we jouw nummer één marketplaces-tip niet genoemd. Of heb je hulp nodig van een digital marketing bureau? Laat het ons weten door onder dit bericht te reageren of vraag een analyse aan.