Online Marketing Begrippenlijst
In het vakgebied van de online marketeer is er een wildgroei aan marketingtermen. Het lijkt haast alsof geen enkel ander beroep zoveel vakjargon heeft. Daar komt bij dat online marketing nooit stilstaat en er regelmatig nieuwe uitdrukkingen en afkortingen bijkomen. Hier vind je allerlei begrippen en afkortingen die met online marketing te maken hebben.
Mis je bepaalde marketingtermen? Laat het ons weten en we zullen ze toevoegen, inclusief een bondige uitleg.
Doorzoek het woordenboek
Er staan momenteel 74 online marketing termen in deze lijst
301 redirect
301 redirect is een permanente redirect van de ene naar de andere URL. Deze redirect gebruik je meestal als een pagina niet meer bestaat. Als een website bezoeker een oude URL probeert te bezoeken stuurt de redirect hen door naar de opgegeven doel-URL.
302 redirect
Een 302 redirect is vergelijkbaar met de 301, alleen is deze tijdelijk. Voor bezoekers is het effect hetzelfde, zij worden doorgestuurd. Het verschil zit bij de zoekmachines, want bij een 302 redirect blijft de doorgestuurde pagina bestaan en dus ook in de index bewaard.
404
Een 404 error is een error die van de server van een website komt. De server geeft ermee aan dat de pagina die je probeerde te zoeken niet kan worden gevonden.
Above The Fold
Hiermee doelt men op het bovenste deel van een webpagina, het deel dat direct zichtbaar is zodra de pagina wordt geopend. Het gedeelte Above The Fold is een blikvanger en daarom van belang voor online marketing. Je plaatst hier aantrekkelijke content waardoor je bezoeker verder wil lezen.
Adaptive design
Deze webdesign techniek gaat nog een stapje verder dan responsive design. Verschillende schermformaten (computer, tablet, telefoon) krijgen een eigen ontwerp. Je kunt bijvoorbeeld zorgen dat afbeeldingen op je site perfect zijn voor ieder scherm door verschillende afmetingen te gebruiken. Lees meer over adaptive design.
Algoritme
Een algoritme is een stukje programmeertaal dat bestaat uit een reeks instructies dat naar een zeker doel toewerkt. Veel computertechnologieën gebruiken algoritmes en bij online marketing hoor je deze term vooral met betrekking tot zoekresultaten. Zoekmachines zoals Google maken namelijk gebruik van algoritmes om te bepalen welke pagina’s het beste aansluiten op een specifieke zoekopdracht.
Alt tag
De alt tag is een HTML tag voor afbeeldingen. Hoewel deze tag vaak als SEO-middel ingezet wordt is het oorspronkelijke doel een textuele beschrijving van de afbeelding te geven om zo de website toegankelijker te maken voor personen met visuele uitdagingen. Zo kan iemand die de website laat voorlezen ook de afbeeldingen begrijpen.
AMP
Accelerated Mobile Pages zijn een ontwikkeling van Google gericht op het verbeteren van de laadsnelheid voor mobiele websitegebruikers. Google slaat alleen essentiele gegevens op van jouw blog- of nieuwspagina en serveert deze direct uit naar de gebruiker zodra die in Google op het zoekresultaat van je pagina klikt.
Anchor Link
Als je op een anchor link (of ankerlink) klikt scroll je direct naar een andere plaats op die pagina. Dit verhoogt het gebruikersgemak van grote pagina’s omdat er niet door de volledige lap content heen gescrolld hoeft te worden.
Anchor tag/text
Een anchor tag (of ankerlabel) is een klikbaar zoekwoord dat via een hyperlink naar een andere pagina of andere plek op diezelfde pagina verwijst. Doorgaans heeft dit woord een andere kleur, waardoor het herkenbaar is voor lezers.
Backlink
Letterlijk vertaald is dit een teruglink, oftewel een link van een andere website naar jouw website.
Black hat SEO
Black hat SEO zijn door zoekmachines (Google) afgekeurde SEO technieken, ookwel illegale technieken genoemd. Vaak grijpen marketeers naar black hat SEO technieken omdat ze effectief zijn, maar op de lange termijn zullen ze nadelig uitpakken. Zodra Google herkent dat je deze technieken toepast, bestraffen ze je website door deze lager in de zoekresultaten te plaatsen.
Blog
Blog is de afkorting van weblog en oorspronkelijk was het een online dagboek. Nu is het meestal een informatieve website waar artikelen staan. Bovenaan staan de nieuwste artikelen. Meestal is het blog aan een specifiek onderwerp gewijd.
Bouncepercentage
Het bouncepercentage is het deel van de sessies dat korter dan tien seconden duurt, geen conversiegebeurtenis heeft en/of maar een paginaweergave telt. In GA4 is dit het percentage van de sessies die niet ‘engaged’ zijn.
Broken links
Broken links zijn niet-werkende links op een website, meestal leiden ze naar een niet bestaande pagina. De link werkt niet meer en is gebroken.
Canonical tag
Met een canonical tag geef je aan een zoekmachine aan wat de originele pagina is. Hiermee geef je aan dat deze versie moet worden geindexeerd en zo voorkom je duplicate content als er meerdere versies van deze pagina bestaan.
Content
Content is de inhoud van je website of social account. Het is alles wat zichtbaar is zoals afbeeldingen video en tekst. Ook het productassortiment in je webshop valt hieronder. In een content strategie stem je alle aspecten van de content af op jouw bedrijf en de behoeften van je doelgroep.
Conversie
Als een vooraf gedefinieerd doel op je website behaald wordt spreek je in online marketing spreken van een conversie. Dit kan een online aankoop zijn, het downloaden van een whitepaper of inschrijven voor de nieuwsbrief. Lees meer over conversie-optimalisatie
Copywriting
Copywriting is een tak binnen het auteurschap waarbij het doel is om wervende teksten te schrijven. Een copywriter schrijft teksten met een commercieel doel. Dat kunnen teksten zijn voor websites, social media en advertenties maar ook andere promotionele teksten. Lees verder over copywriting.
CRO
Conversieoptimalisatie (CRO) is een herhaaldelijk proces waarbij je testen uitvoert om de conversieratio (het percentage van alle bezoekers dat converteert op een doel) te verhogen, met als doel om meer uit hetzelfde aantal bezoekers te halen.
CSS
In deze programmeertaal staat hoe een webpagina wordt gepresenteerd. In de Cascading Style Sheet (CSS) staan de gebruikte kleuren, beleving en meer. Dit werkt samen met HTML om een website zo goed mogelijk aan de gebruiker te tonen.
CTA
Een Call to Action roept websitebezoekers op tot actie, het is een belangrijk onderdeel van je website. De CTA stimuleert bezoekers om een specifieke actie uit te voeren zoals het invullen van formulieren en aankopen of downloads doen.
CTR
Click Through Rate meet het percentage van de bezoekers dat op een link op een specifieke de pagina of in een e-mail of advertentie waar die link op staat. Hiermee bepaal je het succes van een campagne.
Do follow link
Deze link naar een andere pagina op je eigen of andermans website mag wél door de spider van zoekmachines worden gevolgd.
Dode link
Dode links zijn koppelingen naar webpagina’s die niet meer bestaan. Dat is niet alleen vervelend voor een bezoeker, maar het haalt ook de kwaliteit omlaag van de pagina waar de link op staat.
Domain Authority (DA)
Domain Authority is een door Moz ontwikkelde meet methode om aan te geven of een website goed zal ranken in de zoekmachines.
Duplicate content
Bij duplicate content staat dezelfde inhoud op verschillende pagina’s op het internet. De inhoud is dan grotendeels hetzelfde en dit kan op meerder pagina’s binnen dezelfde website zijn of op verschillende websites.
E-mailmarketing
E-mailmarketing is een vorm van online marketing waarbij je een bericht direct naar de ontvanger stuurt. Je maakt gebruik van e-mails om je boodschap over te brengen. Dit kunnen sale aankondigingen zijn, updates over producten, maar ook nieuwsbrieven met tips. Lees verder over e-mailmarketing.
EMD
Exact Matching Domain betekent dat de domeinnaam gelijk is aan een zoekterm. Denk bijvoorbeeld aan goedkopesneakers.nl, de eigenaar van dit domein wil graag scoren op de zoekterm ‘goedkope sneakers.’ Vroeger was dit zeer effectief, tegenwoordig heeft dit minder effect.
Engagementpercentage
In GA4 is dit percentage het tegenovergestelde van het bouncepercentage. Een sessie met engagement is een sessie die meer dan 10 seconden geduurd heeft, een conversiegebeurtenis bevat of minstens twee pagina- of schermweergaven telt.
FAQ
In de Frequently Asked Questions staan veelgestelde vragen van bezoekers. Als bezoekers met vragen zitten kunnen ze hier eerst kijken naar antwoorden voor ze jouw hulp of van het support team inschakelen.
GA
Google Analytics is een webapplicatie voor het meten en analyseren van website statistieken. Analytics is gratis en veelgebruikt en biedt veel functies om de effecten van je online markting strategie te meten en te optimaliseren.
Gastblog
Dit is een blogartikel dat wordt geschreven door iemand die geen vast deel uitmaakt van de organisatie achter het blog. Gastbloggers zijn vaak experts op een specifiek gebied en gebruiken hun kennis om lezers van de blog te informeren, met zelfpromotie als doel.
Google algoritme
Google gebruik een geautomatiseerde formule, ookwel algoritme genoemd, waarmee het bedrijf waardes aan websites toekent, om vervolgens de beste resultaten te laten zien bij ingevoerde zoekopdrachten. Hoe dit algoritme precies werkt is het best bewaarde geheim van Google.
Google Hummingbird update
In augustus 2013 voerde Google een algoritme update door waardoor de zoekmachine beter werd in zoekvragen beantwoorden. Hummingbird doet een poging om verbanden te leggen, conversaties te begrijpen en complexe vragen te beantwoorden.
Google Panda update
In februari 2011 heeft Google haar algoritme geüpdatet om zogenaamde ‘content farms’ tegen te gaan. Veel webmasters scoorden voor deze tijd makkelijk met hun pagina door content van andere websites te kopiëren en deze te gebruiken op hun eigen website.
Google Penguin update
In 2012 volgde deze Google update waarna links met lage kwaliteit niet meer mee gingen tellen voor een hogere positie in de zoekresultaten.
Google Search Console
Met deze gratis dienst van Google kunnen webmasters de gezondheid van hun website in de gaten houden. Ook als je je met SEO bezighoudt is GSC handig, omdat je hier ook de posities op zoektermen terugvindt.
Google Updates
Google updates zijn aanpassingen aan de manier waarop Google websites beoordeelt en rankt.
Grey hat SEO
Grijze hoed SEO is de combinatie van SEO-methoden die aan de richtlijnen van Google voldoen (white hat) en die ze overtreden (black hat). Bijvoorbeeld, het creëren van kwalitatieve inhoud (white hat) en het kopen van backlinks voor die content (black hat).
HTML sitemap
In een HTML sitemap vind je een overzicht van de pagina’s op de website. De HTML versie is bedoeld voor bezoekers. Zie ook XML sitemap.
Landingspagina
Deze webpagina is speciaal ontworpen om bezoekers direct naar een bepaalde actie te leiden, zoals het kopen van een product, inschrijven voor een nieuwsbrief of downloaden van een document.
Linkbuilding
Dit is het opbouwen van externe links die naar je website verwijzen met als doel meer online autoriteit te krijgen en om hoger in Google te komen.
Linkjuice
Linkwaarde is de mate van autoriteit die een webpagina kan overdragen aan andere pagina’s waarnaar het verwijst. Naarmate een pagina meer relevante en kwalitatief hoogwaardige links ontvangt, neemt de linkwaarde toe, wat de positie en zichtbaarheid in zoekmachines kan verbeteren.
Linkprofiel
Dit is de verzameling van links die verwijst naar een website. Het linkprofiel benvloedt de autoriteit en zichtbaarheid in zoekmachines. Kwalitatieve, relevante en diverse links dragen bij aan betere SEO-prestaties en organisch verkeer.
Local SEO”
Dit is SEO gericht op specifieke plaatsen (dus lokaal) om hoger in Google te komen met je website.
Longtail zoekwoorden
Als een zoekterm uit meer dan drie zoekwoorden bestaat noemen we dat een longtail zoekwoordn. Hoewel er vaak lagere zoekvolumes op long tail zoekwoorden zitten lever ze toch hogere conversieratios op omdat ze specifieker zijn.
Meta tag description
Dit is het kort stukje tekst dat je onder de titel van een pagina ziet staan in de zoekresultaten van Google. Hierin staat informatie over de betreffende pagina.
Meta tags
Een metatag is een HTML-element dat informatie over een webpagina bevat, zoals de titel, beschrijving en trefwoorden. Het wordt gebruikt door zoekmachines om de pagina te indexeren en weer te geven in de zoekresultaten.
No follow link
Deze hyperlink geeft de instructie mee aan zoekmachines dat de link niet gevolgd mag worden. Dit gebruik je voor links naar een externe website om te zorgen dat je geen linkjuice verliest.
Off-page SEO
Deze SEO werkzaamheden voer je buiten je eigen website om uit, linkbuilding is hier een voorbeeld van, maar ook social media marketing en PR.
On-page SEO
On-page SEO zijn alle SEO werkzaamheden die je op jouw website uitvoert, zoals het technisch optimaliseren, maar ook het optimaliseren van content.
PageRank
Dit algoritme van Google beoordeelt de waarde en relevantie van een webpagina op basis van de kwaliteit en kwantiteit van inkomende links. PageRank benvloedt de rangschikking van pagina’s in zoekresultaten.
Paginatitel
Dit is de tekst bovenaan een webpagina die dient als een korte beschrijving van de inhoud. De paginatitel speelt een belangrijke rol in SEO en helpt gebruikers en zoekmachines de context van de pagina te begrijpen.
PBN (Private Blog Network)
Dit netwerk van meerdere websites is onderling verbonden en wordt beheerd door een persoon of organisatie. Het doel van een PBN is om SEO te manipuleren door kunstmatige links naar de hoofdwebsite te creëren. Dit valt onder Black Hat SEO.
Responsive webdesign
Is een manier om voor een optimale gebruikerservaring op elk apparaat te zorgen. Dit doe je door de website zo te ontwerpen dat deze zich automatisch aanpast aan verschillende schermformaten en apparaten, zoals pc, tablet en smartphone. Lees meer over responsive design.
Robots.txt
Dit is een txt-bestand dat je in de hoofdmap van een website plaats. Met dit bestand geef je aan welke delen van de website zoekmachines wel of niet mogen bezoeken. Het biedt controle over de interactie tussen zoekmachines en je website.
ROI
Dit is de Engelse afkorting voor ‘Return on Investment’. Het geeft de verhouding weer tussen de opbrengsten en de investering van een campagne. ROI wordt uitgedrukt als een percentage en meet de financile meerwaarde ten opzichte van de kosten.
SEA
Met Search Engine Advertising en staat voor het betalen voor advertenties in zoekmachines zoals Google en Bing. Door te adverteren in zoekmachines kun je je advertenties zeer gericht op een specifieke doelgroep en hun zoekopdrachten richten.
SEO
SEO, oftewel zoekmachineoptimalisatie, is een verzameling technieken om een webpagina te optimaliseren om zo hoog mogelijk in de organische zoekresultaten van een zoekmachine te verschijnen voor een bepaald zoekwoord. Lees meer over wat SEO is.
SERP
Deze afkorting staat voor Search Engine Result Page, oftewel de pagina met de zoekresultaten. Deze pagina verschijnt nadat je een zoekopdracht in een zoekmachine hebt ingegeven.
Shorttail zoekwoorden
Shorttail zoekwoorden bestaan uit maximaal drie woorden en hebben vaak relatief een hoger zoekvolume. Zie ook longtail.
Slug
Een slug is het deel van de URL van een webpagina dat de paginatitel vertegenwoordigt en helpt bij het identificeren van de inhoud van de pagina. Hiermee kun je de URL leesbaarder en zoekmachinevriendelijker maken.
SSL
SSL staat voor Secure Sockets Layer en is een encryptie protocol dat zorgt voor de beveiliging van de communicatie tussen computers. De verzonden data wordt versleuteld waardoor deze niet zomaar kan worden gelezen.
White hat SEO
White hat SEO zijn door zoekmachine’s goedgekeurde technieken voor SEO werkzaamheden. De tegenhanger is Black hat SEO.
XML sitemap
In dit overzicht staan alle pagina’s op een website in XML opmaak en hiermee worden pagina’s bij een zoekmachine bekend gemaakt. Google Search Console biedt de mogelijkheid om een XML sitemap toe te voegen. Zie ook HTML sitemap.
Zoekmachine
Via deze online tool vinden gebruikers door middel van trefwoorden relevante informatie op het internet. Zoekmachines lezen en indexeren webpagina’s via een geheim algoritme om zoekresultaten te genereren op basis van de zoekopdracht van de gebruiker. Bekende zoekmachines zijn Google, Bing en Yahoo.
Zoekmachine vriendelijke URL
Deze URL is makkelijk te lezen door zoekmachines. Standaard zien URL’s er in veel CMS als volgt uit: www.goedkopesneakers.nl/index.php?id=123. Hier kan de zoekmachine niet uit afleiden waar de pagina over gaat. Bij zoekmachine vriendelijke URL kan een zoekmachine dat wel. De URL zou er dan als volgt uit kunnen zien als de pagina over nike schoenen gaat: www.goedkopesneakers.nl/nike-schoenen.
Zoekterm
Zodra je een of meer woorden intypt in een zoekmachine wordt het een zoekterm. Zie ook shortail en longtail zoekwoorden.
Zoekvolume
Het zoekvolume verwijst naar het aantal keren dat er op een een bepaalde zoekterm per maand gezocht wordt. Voor SEO is dit interessant om dit tijdens een zoekwoorden onderzoek uit te zoeken. Bij een goede SEO strategie probeer je zoektermen te vinden die relevant zijn, een hoog zoekvolume en weinig concurrentie hebben.