LinkedIn profiel maken

Ga je voor jezelf of jouw bedrijf een LinkedIn profiel aanmaken? Houd dan het volgende in gedachten: schaamteloze zelfpromotie is hier volledig op zijn plaats. Laat jezelf zien. Val op. We geven je tips om jouw (bedrijfs)profiel te laten opvallen en gaan in op LinkedIn etiquette.

Tip 1: kies voor een professionele profielfoto

LinkedIn is een platform voor business professionals. Met een professionele foto laat jij zien dat je daartoe behoort. Mogelijk is je profielfoto zelfs wel het belangrijkste onderdeel. Het is namelijk het eerste wat anderen van je zien, de eerste indruk zogezegd. Je wilt dus dat de foto scherp is en professioneel overkomt. Een impactvolle foto voldoet in ieder geval aan deze drie elementen:

  • Je gezicht is goed zichtbaar
  • Je kijkt recht in de camera
  • Alleen jij staat op de foto (dus niet samen met je partner, huisdier of een andere afleidende factor)

Weet je niet zeker of je zo’n foto wel zelf kunt maken? Het kan geen kwaad om hiervoor een professionele fotograaf in te schakelen. Voor je bedrijfsprofiel kies je bij voorkeur voor het logo van jouw bedrijf.

Bekijk het profiel van Rocket Marketing op LinkedIn.

Tip 2: zorg dat mensen contact kunnen leggen

Op jouw LinkedIn profiel kunnen andere bezoekers meer informatie over jou vinden. Dus ook hoe ze met je in contact kunnen komen. Zorg dat je contactgegevens compleet zijn. Als je een eigen bedrijf hebt staan hier ook contactgegevens op, dus waarom niet op je LinkedIn profiel? Door bij het LinkedIn profiel maken contactgegevens toe te voegen maak je het makkelijk voor anderen om contact met je op te nemen. Voor een goed profiel wil je in ieder geval je e-mailadres aan eerstegraads connecties laten zien. Maar onthoud, de beller is sneller en een telefoonnummer kan dus ook handig zijn. Voeg ook het webadres van je website toe, als je die hebt.

Tip 3: stel een achtergrondfoto in bij LinkedIn profiel maken

De achtergrondfoto kun je als jouw eigen billboard zien. Met een unieke achtergrondfoto val je direct op. Het geeft je de kans om iets meer van jezelf of je werk te laten zien. Ben je bijvoorbeeld kapper, dan kun je bijvoorbeeld een foto van jou in de salon aan het werk als achtergrond gebruiken. Een geschikte HD-kwaliteit foto heeft ongeveer 1600 x 400 pixels qua afmeting en is niet groter dan 4 MB in bestandsformaat.

Een opvallend LinkedIn profiel maken kan onderdeel zijn van jouw bredere online marketing plan.

Kapper aan het werk in salon als achtergrondafbeelding
Laat met je achtergrondafbeelding zien wat jij doet of wie jij bent op professioneel vlak.

Tip 4: Ga voor een sterke kopregel in je LinkedIn profiel

Je functie in de kopregel van je profiel vermelden is niet verkeerd, maar het zegt misschien niet zoveel voor anderen over wat jij doet. Om meer op te vallen gebruik je de kopregel als een soort krantenkop of aankondiging. Beschrijf daarom wat je doet en maak mensen nieuwsgierig. Gebruik daarbij trefwoorden die herkenbaar zijn voor je doelgroep. Voorbeelden?

  • “Journalist die [vul hier onderwerpen in] onderzoekt”
  • “Als [onderwerp]-expert begeleid ik MKB met [aspect] naar een hoger niveau.”
  • “Helpt ondernemers door een sterke huisstijl en logo te ontwerpen.”

Tip 5: Schrijf een info-tekst bij LinkedIn profiel maken

Je bent niet de enige als je worstelt met het bedenken van een goede info tekst. Toch is dit bij het LinkedIn profiel maken een uitgelezen kans om jouw persoonlijke USP’s uit te lichten. Je vertelt anderen over jouw vaardigheden, bij jouw baan behorende taken of als het om een bedrijfsprofiel gaat over de producten en diensten van je onderneming. Als leidraad kun je antwoord geven op de vier W’s: Wie je bent, Wat je doet, Waar je anderen mee helpt en Waarom je dat doet. En vergeet ook vooral niet om een call-to-action in dit tekstje te plaatsen, zoals: ‘neem contact op’ of ‘vraag me naar [onderwerp].’

Tip 6: schrijf vanuit de eerste persoon (IKKE, IKKE, IKKE)

Wanneer je je voorstelt en over jezelf praat met anderen vertel je ook in de ik-vorm. Doe dat dus ook bij het LinkedIn profiel maken. De eerste persoon is de meest persoonlijke vorm. Schrijf bijvoorbeeld ‘Ik ben stylist’ en niet ‘Liesbeth is stylist.’ Schrijf je voor een bedrijfsprofiel? Gebruik dan de wij-vorm: ‘Wij helpen jou aan een duurzame verpakkingsoplossing.’ Bezoekers kunnen zich bij het gebruik van de eerste persoon beter met jou, jouw bedrijf of je werkzaamheden identificeren.

Like, reageer en verspreid vriendelijkheid op LinkedIn
Benader anderen met respect als je reageert op posts en berichten.

Tip 7: Voeg altijd een persoonlijk berichtje toe aan je connectieverzoek

Zeker als je de uitgenodigde persoon niet (goed) kent is dit echt belangrijk. Verzamel jij connecties op LinkedIn of bouw je een netwerk van relaties op? Dat laatste hopelijk. Hoewel sommige mensen op LinkedIn een Pokémon-stijl ‘gotta catch ‘m all’ benadering hanteren, heb je meer aan een netwerk met persoonlijke contacten. Door een uitnodiging van een persoonlijke boodschap te voorzien maak je de kans groter dat jouw verzoek wordt geaccepteerd. Bovendien stimuleert een persoonlijke note interactie en maakt dit ook jullie contact in de toekomst makkelijker. Je kunt bijvoorbeeld in je bericht vertellen waar je elkaar van kent of waarom je waarde hecht aan hun connectie.

Tip 8: wees lief (dit zou voor zich moeten spreken)

Aardig zijn en er goede manieren op nahouden, je ouders hadden vroeger al gelijk en nu je je op LinkedIn begeeft nog steeds. LinkedIn is social media voor professionals, het woord sociaal zegt alles. Sociale, vriendelijke interactie is de norm. Als je een bericht van commentaar voorziet let je dus op je toon. Wees lief voor een ander, ook als je kritisch bent, uiteindelijk haalt iedereen daar meer plezier uit.

Sociaal gedrag op LinkedIn is een essentieel onderdeel van jouw eigen PR of de Public Relations van je organisatie.

Tip 9: onderschrijvingen en aanbevelingen

Bied ze aan anderen aan en vraag bekenden om ze voor jou te schrijven, aanbevelingen en onderschrijvingen van vaardigheden. Dit zegt veel over hoe anderen jou als persoon ervaren, maar ook over jouw aanpak en je resultaten. Bij een LinkedIn profiel maken horen aanbevelingen, omdat dit bewijst dat andere professionals waardering hebben voor jouw vaardigheden. Het is eigenlijk net als de reviews op Google, Tripadvisor of Bol.com. Als je jouw aanbeveling aan een ander aanbiedt, laat je ook jouw waardering voor hun werk blijken. Wanneer je om een aanbeveling vraagt kun je ook aanbieden om alvast een beschrijving voor te bereiden voor je aanbeveler.

Naast een goed LinkedIn profiel maken zijn LinkedIn Ads een handige manier om jouw zakelijke doelgroep aan te spreken.

Daag jij ons uit voor je volgende project?