Waarom worden je Google Ads niet getoond? Hier zijn 7 redenen

Het kan voorkomen dat Google jouw advertenties niet vertoond. Je wilt met deze advertenties bezoekers naar jouw website krijgen en hiervoor is het van belang dat deze weergegeven worden. Maar waarom worden jouw advertenties niet vertoond en wat kun je doen om dit te veranderen?

Wat moet ik doen als mijn advertenties niet worden weergegeven?

De volgende punten leggen de veel voorkomende oorzaken uit waarom jouw advertentie niet wordt weergegeven:

●      Zijn de factuurgegevens correct?

Bij het gebruik van Google Ads wordt de betaling van de kosten rechtstreeks naar Google gemaakt. Pas als de factuurgegevens door Google zijn goedgekeurd, is je account actief. Het betalen kan op twee verschillende manieren, namelijk met een bankrekening of via een creditcard. Bij gebruik van een creditcard moet je altijd controleren of de betaalmethode is goedgekeurd. Indien je gebruik maakt van een bankrekening, dan kan het tot 5 werkdagen duren voordat deze geverifieerd wordt.

●      Heeft Google je advertentie goedgekeurd?

Google hanteert een bepaald beleid. Voordat jouw advertentie geplaatst kan worden, beoordeeld Google eerst of de gemaakte advertentie niet in strijd is met dit beleid. Check dus goed of dit al wel of niet gedaan is. Wanneer de advertentie ‘geschikt’ verklaard wordt, dan is de advertentie goedgekeurd. Het is daarnaast ook handig om te kijken of de advertentie niet onderbroken is.

●       Google kan jouw IP-adres herkennen

Wanneer je wat op Google opzoekt, dan wordt jouw IP-adres hieraan gekoppeld. Dit betekent dat Google kan zien wanneer je wel en niet geïnteresseerd bent in een bepaalde advertentie. Als je met een aardige regelmaat je eigen advertenties bezoekt, dan is het mogelijk dat Google deze niet meer gaat tonen. Hierbij is het dus handig om je  IP-adres niet gekoppeld te hebben. Dit kan via de incognito modus.

Het is daarnaast ook mogelijk dat jouw IP-adres van jouw Google Ads account is uitgesloten. Het is handig om dit even na te gaan bij de campagne-instellingen.

●      Hoe heb jij de locatietargeting ingesteld?

Het kan zo zijn dat je advertenties gericht zijn op een bepaald land of een specifieke regio. Wanneer je tijdens het opzoeken van de advertenties niet in deze regio bent, dan kan het zo zijn dat deze niet worden weergegeven.

●      Het dagbudget is bereikt

Je hebt voor je advertenties een bepaald dagbudget. Zolang deze niet op is, vertoont Google je advertenties. Wanneer dit niet het geval is, zullen je advertenties niet getoond worden door Google. Het is handig om je uitgaven van de afgelopen periode te controleren.

●      Staat er bij jou een advertentieplanning ingesteld?

Als je als adverteerder een beperkt budget hebt, dan is het inschakelen van een advertentieplanning een goed plan. Je kunt hierdoor efficiënter omgaan met je budget en bepalen op welke momenten je wilt adverteren. Bijvoorbeeld welke dag en tijdstip. Het kan goed zijn dat je om de advertentieplanning heen zoekt, dus het is wijs om dit te controleren.

●      Een mindere kwaliteitsscore

Om veel vertoond te worden in de zoekresultaten is de kwaliteitsscore en het bod dat je hebt ingesteld erg belangrijk. Komen jouw advertenties nog steeds niet in beeld nadat je alle bovengenoemde punten hebt gecontroleerd? Dan is waarschijnlijk je kwaliteitsscore laag. De berekening van de kwaliteitsscore wordt op basis van de volgende prestaties gedaan:

  • De kans dat iemand op jouw advertentie klikt als deze wordt getoond, noem je de verwachte klikfrequentie (CTR).
  • De mate waarin jouw advertentie overeenkomt met het doel achter de zoekopdracht noem je de advertentierelevantie.
  • Is het voor bezoekers makkelijk om de gewenste informatie te vinden op jouw bestemmingspagina? Dit gaat om de ervaring die iemand heeft op een landingspagina.

Wanneer je over een goede kwaliteitsscore beschikt, worden niet alleen jouw advertenties vaker in beeld gebracht, maar hierdoor zullen waarschijnlijk ook de kosten per klik afnemen. Wat dan weer leidt tot meer verkeer op jouw website en wellicht conversies.

Daag jij ons uit voor je volgende project?