De 8 trends in 2024 volgens Rocket!

De 8 trends in 2024 volgens Rocket!

Welke ontwikkelingen zullen het digitale marketingjaar bepalen? Als marketing topper zouden de trends in dit artikel bovenaan je strategische kalender moeten staan.

Terugkijkend was 2023 een interessant jaar op het gebied van digital marketing, zeker ook vanwege de versnelde ontwikkeling van het ‘digital first marketing-denken’ bij veel merken. Dit werd deels gedreven door economische stilstand en veranderend klantgedrag als gevolg van de coronapandemie. De recente opkomst van AI zal deze ontwikkelingen nog verder stimuleren.

Hoe verliep 2023?

Ook was 2023 voor ons een zeer interessant jaar omdat met name de omschakeling naar ’the human agency’ echt aan populariteit heeft gewonnen. Dat wil zeggen dat we zien dat de focus meer en meer gaat naar autoriteit van de gebruiker, deze bepaald steeds meer hoe omgegaan wordt met zijn privacy en zijn persoonlijke data.

Terwijl we allemaal hopen op een rustiger en vreedzamer jaar, staat er juist een boeiend jaar voor de deur op het gebied van digital marketing. In dit artikel zullen we een aantal van de ontwikkelingen bespreken die volgens ons het digitale marketingjaar zullen bepalen.

Trends in 2024

1. Versnelling van digital first media-inzet: De economische tegenslagen van de afgelopen periode hebben ervoor gezorgd dat merken versneld de overstap hebben gemaakt naar digitale media. Naast de groei in traditionele media, verwacht ik dat merken richting 2024 nog extremere keuzes zullen maken wat betreft mediabudget. Dit wordt deels gedwongen door beperkte middelen en veranderd mediagedrag van doelgroepen.

2. Een verschuiving naar owned media: Veel marketingmanagers hebben het vaak over de afhankelijkheid van betaalde media voor prestaties. Vanwege stijgende kosten en beperktere targeting-mogelijkheden door het verdwijnen van third-party cookies en privacy-instellingen, hebben steeds meer merken moeite met hun budgetten en prestaties. Het opbouwen van eigen, first-party data wordt een absolute prioriteit en merken zullen de komende jaren de stap moeten zetten van betaalde naar owned media. Dit zorgt er ook voor dat de loyaliteit van klanten belangrijker wordt, als een manier om first-party data op te bouwen.

3. Short form creator-content: Korte videocontent is de nieuwe standaard op digitaal gebied. Merken gaan steeds meer samenwerken met creators, niet alleen voor owned content, maar ook in de paid media funnels. Creatorship zal het karakter van de hele contentstrategie bepalen, zowel voor owned als paid media.

4. Privacy-centric beleid en cyber resilience: Privacy en cybersecurity zijn belangrijke onderwerpen waar organisaties zich op moeten richten. Zorg ervoor dat jouw bedrijf een duidelijk beleid heeft op deze gebieden, inclusief crisiscommunicatie bij een data-inbreuk of cyberaanval. Het te maken krijgen met beperkingen in advertentiemogelijkheden vraagt om meer focus op owned media en het transparant communiceren met klanten over gegevensgebruik.

5. Een technologie-minded marketingteam: Het is belangrijk om te investeren in technologie en de kennis van marketeers op dit gebied te vergroten.

6. AI als kans, geen bedreiging: AI biedt talloze mogelijkheden voor marketingcommunicatie. Het economische klimaat kan organisaties ertoe aanzetten om kostenbesparende AI als chatbots optimalisatie en het versnellen van testing te gaan toepassen.

7. Social media als SEO-kanaal: Social media worden steeds meer gebruikt als zoekmachine, met name door de jongere generatie. Het is belangrijk om hierop in te spelen in de digitale strategie. Voor een groot deel van de jonge internetgebruikers (Generatie Z) zijn socialmedia-app zoals TikTok en Insta namelijk de nieuwe zoekmachine. Dat is iets om rekening mee te houden in je digital strategy. Ook social media gaan je een steeds betere kans bieden om in de zoekgedrag van je doelgroep terecht te komen

8. Digital live experiences en shopping: Live shopping en social commerce zullen aan belang toenemen, mede door investeringen van techgiganten en de grotere merken. In Azië neemt dit momenteel een vlucht, in de EU zijn we al langer bekend met het fenomeen maar is het nooit echt aangeslagen. We verwachten dat hier nieuw leven in geblazen gaat worden en ook in de EU een vlucht gaat nemen.

Wij zijn voorbereid en klaar om het jaar met al deze verwachtingen aan te vallen! Voor onze bestaande klanten en voor de vele mooie nieuwe klanten in ons verschiet zullen we ook in 2024 als gids en inspirator blijven optreden. Een mooi jaar gewenst van ons!

Hulp nodig? Schakel ons in als Online marketing bureau.

Daag jij ons uit voor je volgende project?