7 tips voor eenvoudig adverteren op Instagram

Met maar liefst 6,6 miljoen gebruikers in 2022 is Instagram een enorm social media platform. Jong en oud maakt gebruik van Instagram, maar het grootste deel van de gebruikers vind je in de leeftijdscategorie 15 tot 40 jaar oud. Het medium is razend populair omdat nauw aansluit bij de visuele wereld waarin we leven. Daarom mag dit belangrijke kanaal niet uit jouw online marketingstrategie ontbreken.

Maar waar moet je beginnen als je wil adverteren op Instagram? Maak gebruik van deze handige tips die jou helpen bij het adverteren op Instagram.

adverteren op instagram

Tip 1: maak waardevolle content voor je Instagram-advertenties

Weet jij waarom jouw doelgroep op Instagram rondneust? Mensen kijken op Instagram voor inspiratie, entertainment en informatie. Waardevolle content bezorgt mensen waar ze naar op zoek zijn. De meest succesvolle Instagram-advertenties zien er in de eerste oogopslag niet uit als advertenties. Bij het maken van jouw advertentie houd je hier rekening mee. Maak een foto of video waarin jouw product te zien is en waar jouw doelgroep door geïnspireerd raakt of waar ze om moeten lachen. Kijk bijvoorbeeld eens naar de advertenties van Coolbue.

Tip 2: ga opzoek naar interactie met je volgers

Interactie met je volgers vergroot het bereik van jouw advertenties en levert je meer betrokkenheid op. Je kunt onder andere de interactie verhogen door in jouw advertentietekst een vraag te stellen aan de bezoeker. Of voeg een poll toe aan je advertentie waar bezoekers op kunnen reageren. Stel je verkoopt keukens, dan kun je jouw bezoekers vragen: ‘Met wie wil jij een dinertje koken in deze moderne keuken?’ Dit geeft bezoekers een reden om te reageren op je advertentie of om anderen te in de Instagram advertentie te taggen.

Tip 3: koppel een bijpassende landingspagina aan je Instagram-advertentie

Als een bezoeker op jouw advertentie tikt dan belandt de bezoeker op een landingspagina op jouw website. Dit kan een pagina uit jouw webshop zijn waar de producten staan waar je voor adverteert, maar het kan ook een inspiratiepagina zijn waar jouw bezoekers verdere inspiratie kunnen opdoen. Het is van belang dat de bezoeker op een pagina terecht komt die aansluit bij de advertentie. Als de landingspagina niet aan de verwachtingen van de bezoeker voldoet krijgt jouw advertentie lage kwaliteitsbeoordeling.

Tip 4: maak een advertentie met een duidelijke call-to-action

Op Instagram kun je diverse call-to-action buttons aan jouw advertentie toevoegen. Zo kun je onder meer een knop kiezen met ‘bekijk de video’ ‘bekijk meer’ of ‘shop nu’. Zo’n call-to-action is belangrijk, omdat je hiermee jouw bezoeker uitnodigt om op de advertentie te klikken. Net als de landingspagina moet deze call-to-action button passen bij het doel van je Instagram advertentie.

Instagram advertentie van Polaroid met call-to-action shoppen

Tip 5: Instagram-advertenties stem je af op de doelgroep

Onderzoek waar jouw doelgroep zich door aangesproken voelt. Alleen als je de advertentie op de doelgroep afstemt weet je iemand echt te bereiken. Bestaat jouw doelgroep uit trendgevoelige jongeren? Maak dan gebruik van reels, gifjes en stickers. Deze tip kun je toepassen op alle vormen van social media advertising.

Tip 6: pas je Instagram-advertentie aan op de klantreisfase

See, Think, Do en Care zijn de vier fases van het Google-klantreismodel. In iedere fase is de intentie van jouw klant anders en daar stem je jouw Instagram advertentie op af. Zo kun je klanten in de See-fase prikkelen met een storyadvertentie of een video-advertentie. Zitten klanten in de Think-fase dan is een collectie-advertentie een goed idee. Via Google Analytics kun je interacties van jouw klanten bekijken en de klantreis monitoren.

Tip 7: gebruik user generated content voor adverteren op Instagram

User generated content is de content die jouw volgers creëren. Als jouw volgers stories plaatsen of Instagram posts maken waarin jouw product een rol speelt, kun je dit inzetten als advertentie op Instagram. Hiermee worden je volgers ambassadeurs voor jouw merk of product. Dit levert vertrouwen en herkenning op en inspireert andere volgers om hetzelfde te doen. Aangezien jouw volgers zelf de post maken scheelt het jou een hoop werk. Het enige wat je nog even moet doen is toestemming vragen of je hun beelden mag gebruiken op jouw Instagram account. Lees meer over Instagram adverteren of laat een van de social media-specialisten van Rocket Marketing voor jou achterhalen hoe jij jouw doelgroep het beste kunt bereiken via Instagram. Neem contact op en vraag direct jouw gratis en vrijblijvende analyse aan.

Daag jij ons uit voor je volgende project?