Is linkbuilding in 2024 nog relevant?

Het korte antwoord op deze vraag luidt: ja! Ook in 2024 blijft linkbuilding een essentieel onderdeel van zoekmachineoptimalisatie (SEO). Ondanks dat de evolutie van algoritmen ook veranderingen voor linkbuilding met zich meebrengt, behouden kwalitatieve backlinks hun waarde. Deze links dienen als een blijk van vertrouwen en autoriteit voor zoekmachines, wat leidt tot een hogere posities in de zoekresultaten.

Hoe linkbuilding zich ontwikkelt

De methoden van linkbuilding zijn veranderd. In het verleden lag de focus op kwantiteit, maar nu is de kwaliteit van links veel belangrijker. Zoekmachines zoals Google herkennen en waarderen links die afkomstig zijn van betrouwbare en relevante bronnen. Het gaat dus niet alleen om het aantal links naar je website, maar ook om de context en de waarde die ze toevoegen aan de content.

E-A-T & linkbuilding in 2024

In de wereld van SEO is de nadruk op de kwaliteit door de jaren heen steeds sterker geworden. Google wil immers relevante informatie geven aan bezoekers. Die nadruk op kwaliteit geldt ook voor backlinks. Een belangrijk aspect hierbij is de E-A-T (Expertise, Authority en Trustworthiness) van de website waar de link vandaan komt. Een link van een gerenommeerde site heeft bijvoorbeeld meer impact op jouw Google-positie dan een link van een lokale bakker.

Kies kwaliteit over kwantiteit als het om backlinks gaat.

Waar moet je op letten in 2024?

Linkbuilding blijft een factor voor jouw ranking in Google, maar de aanpak vereist tegenwoordig meer finesse. Met de toenemende aandacht van Google voor de kwaliteit van linkprofielen, zijn er drie criteria waaraan backlinks moeten voldoen:

  • Google beoordeelt websites op basis van hun E-A-T. Backlinks van eenvoudige startpagina’s of directories zijn minder effectief dan die van hoogwaardige blogs en nieuwspagina’s. Veel bedrijven schakelen specialisten in om kwalitatieve backlinks te verkrijgen. Kies kwaliteit over kwantiteit.
  • Naast autoriteit is ook de relevantie van de backlink van groot belang. Een link van een website die aansluit bij jouw branche of thema heeft meer waarde. Het is belangrijk een balans te vinden tussen relevante en algemene websites in jouw linkprofiel.
  • Ook in 2024 blijft het essentieel om continu te investeren in nieuwe backlinks. Oudere backlinks behouden hun waarde, maar nieuwe links kunnen essentieel zijn voor het doorbreken van stagnatie en het verbeteren van je positie in zoekresultaten. Zo houd je je linkprofiel up-to-date.

Strategieën voor effectieve linkbuilding

Voor een succesvolle linkbuildingstrategie in 2024 moet je je in ieder geval richten op de volgende onderdelen:

Optimaliseer je site voor je begint met linkbuilding in 2024

SEO vormt de basis voor een goed vindbare website. Als je start met linkbuilding, dan zijn SEO en je online marketingstrategie leidend voor je keuzes. Je voert zoekwoordenonderzoek uit om de focus van je site te bepalen en de zoekintentie van je doelgroep te herleiden. Met deze informatie kun je verder werken aan een linkprofiel. Uiteraard moet je daarnaast aan de slag met de andere belangrijke onderdelen van SEO, want al die factoren tellen op en zijn van belang voor het succes van je online marketing.

Bepaal de kernzoekwoorden en URL’s

Elke website heeft bepaalde zoekwoorden die relevanter zijn voor de site dan anderen. Deze vormen de kern van je website. Ze kunnen belangrijk zijn vanwege de hoge vraag vanuit je doelgroep of omdat het simpelweg het belangrijkste product of dienst op je site is. Voor een effectieve linkbuildingstrategie is het belangrijk deze zoekwoorden te identificeren. Denk na over de zoekintentie van elk woord. Zoekwoorden gericht op conversie, zoals ‘fiets kopen’, zijn bijzonder waardevol omdat de intentie om te kopen er al is. Let ook op het zoekvolume, de huidige positie van je site en zorg voor een goede spreiding van diverse zoekwoorden.

Creëer waardevolle content

Met waardevolle content bedoelen we relevante, informatieve en vaak tijdloze stukken. Door zulke content te produceren, vergroot je de kans dat andere sites naar jouw content linken. Denk aan het opzetten van een kennisbank, nieuwssectie, of iets in die lijn. Dit is een uitstekende manier om je bezoekers van meer informatie te voorzien, op meer zoekwoorden te ranken, je autoriteit te tonen en meer links te verkrijgen.

Concurrentieanalyse uitvoeren

Je analyseert je concurrenten niet alleen uit nieuwsgierigheid, maar ook met een doel. Je wilt namelijk inzicht hebben in de verschillen tussen jou en je belangrijkste concurrenten. Kies een belangrijke pagina en vergelijk deze met een vergelijkbare pagina van je grootste concurrent. Gebruik tools zoals SEMrush, SE-Ranking of Ahrefs om hun linkprofiel te analyseren. Zo ontdek je snel de verschillen met anderen in jouw vakgebied en kom je te weten of je op het vlak van linkbuilding achterloopt of juist voorloopt. Dit geeft ook inzicht in de activiteit en focuspunten van je concurrenten.

Linkbuilding in 2024 vergt strategische keuzes

De rol van sociale media voor linkbuilding in 2024

Sociale media spelen een belangrijke rol in de verspreiding van content. Als je waardevolle content verspreid zul je meer lezers aan te trekken en daardoor ook meer backlinks verkrijgen. Een sterke aanwezigheid op platforms zoals LinkedIn, twitter en facebook is dus niet alleen goed voor je klantcontact en zakelijke netwerk, maar kan ook kan helpen om de ranking van jouw website te verbeteren. Door je content te promoten kun je meer natuurlijke backlinks genereren.

Diversiteit in backlinks

Diversiteit in backlinks blijft in 2024 belangrijk. Met diversiteit bedoelen we dat je zorgt dat je links van verschillende soorten websites verkrijgt, van blogs tot nieuwsites en forums. Aan een gevarieerd backlink-profiel lezen zoekmachines af dat jouw website breed erkend en gerespecteerd wordt.

Onze ervaringen met linkbuilding

Vanuit onze eigen ervaring weten we dat linkbuilding nog steeds bijdraagt aan sterke posities in de zoekresultaten. Vooral bij nieuwe websites en beginnende webshops kunnen een goed netwerk en nieuwe verwijzingen veel impact hebben. De invloed is wellicht niet meer zo groot als vroeger, maar het belang van een strategisch opgebouwd linkprofiel blijft onmiskenbaar.

Hulp nodig? Schakel ons in als linkbuilding bureau om je te helpen aan een betrouwbaar linkprofiel.

Daag jij ons uit voor je volgende project?